tisdag 23 februari 2021

210223 Södertälje

 Var till olika ställen i Södertälje idag. Passade på att ta min dagliga promenad längs kanalen mellan Östersjön förbi slussen som sedan fortsätter upp i Mälaren. 

  
 
Det är 3 eller egentligen 4 broar som kan öppnas. De två mittersta är motorvägen (E4) i vardera riktningen. En är en järnvägsbro. Får kolla den närmaste nästa gång vad det är för bro. Kanske är det en gång och cykelbro

  
 
Den lilla lådan är förmodligen någon slags kontorsbyggnad där man sköter bro öppningen och stängningen. Det är inga dåliga fartyg som ska inunder för att bro ska behöva öppnas. Fritidsbåtarna hamnar inte ens i närheten även om de har mast



 
Troligen är det ganska trevligt här nere vid hamnområdet och gästhamnarna på sommaren
 
 
Läste på skylten nedan om bl a S/S Ejdern. Den går turen upp till Birka och sedan mot Stockholm. Åka den och ta tåget tillbaka ska jag definitivt försöka göra till sommaren
 
 
Det var detta som jag i huvudsak ville se. Slussen. Blev mycket konfunderad först tills jag insåg att jag tittade upp mot Mälaren och inte mot Östersjö hållet. Vattnet rinner naturligtvis från Mälaren ut i havet och det verkar skilja 0.8 meter mellan havsnivån och normalvattenståndet i Mälaren enl Wikipedia. Hittar lite info... Ung vid tiden 1500 till 400 fKr började man få problem med att ta sig förbi Södertälje från och till Mälaren. Landhöjningen hade gjort att det hade bildats ett näs. Man släpade till en början helt sonika båtarna över näset.
 
 
Slussen i Södertälje är just nu under ombyggnad. Beräknad kostnad 1.2 miljarder och skulle ha blivit klar i år - 2021 men läser att det kommer att ta några år till

 
Intressant med denna utsiktsplats. En hel del aktivitet i slussområdet under sommarperioden som är nog värt att kolla på. Stora fartyg liksom antagligen ganska många fritidsbåtar. Uteserveringar och trevligt i hamnområdet tror jag det är


 

 

 

 



Inga kommentarer: