söndag 18 november 2018

181118 Karlskoga mm

Tereza och jag var till Lunedet, strax söder om Storfors. Ville besöka den fina brukslämningen som egentligen heter Knappforsen. Inget är kvar av hyttorna. Det fanns faktiskt två här en gång i tiden. De startades under 1800-talets mitt och det var då de flesta fick läggas ned. Även dessa. Det som är kvar från den tiden är bl a den fina kvarnen


Det som står på informationsskylten nedan vid bruket har jag skrivit av. Finns på min site om hyttor och bruk och där just om Knappforsen


Bergsmansgården.... 



Märks väl att det fanns en hytta här. Mycket som är byggt i sinnersten som var en restprodukt från tackjärnstillverkningen. Husgrunder och kanalkanter mm mm


Kvarnen är i stort sett intakt





Vattenhjulet kan tänkas var det som i sin tur drev kvarnhjulen


Bergslagskanalen på väg mot Sjöändan passerar här


Först en bild med den riktiga kameran


och samma utsnitt men med mobilens kamera som har en funktion för långtidsexponering


Så oerhört enkelt att göra denna typ av bilder mot en vanlig kamera som man behöver ha olika typer av gråfilter till


Två kanaler - en på vardera sidan om forsen. 


Vi åkte mot Karlskoga och Alfred Nobel museét. Ville kolla när det var öppet. För 2018 var det öppet 19/6 till sista augusti. Värt ett besök skulle jag tro


Det fanns ett järnbruk här en gång som kallades just Björkborns bruk. Inget kvar att se idag och tror att det ligger en annan form av industri på platsen



Det ursprungliga Bofors järnbruk. Vattnet leds förbi och via en kraftstation idag. Mumblingshamrarna står fortfarande kvar där de stod då det begav sig. Fantastiskt roligt att se



Det som står på informationstavlan har jag skrivit rent på min site om hyttor och bruk. Klicka på länken ifall du vill läsa...


Inte mycket av vattnet från älven rinner ursprungliga fåran. Den leds istället via kraftstationen bredvid. Att det låg en industri mitt i älvfåran är dock lätt att se


Inga kommentarer: