söndag 25 november 2018

181125 Filipstad mm

Henrik hemma och vi var bl a till Filipstad. Sol och rimfrost


Vi har passerat Filipstad många gånger men denna gång tog vi oss lite mer tid 

Tereza´s bild


Följde fina Skillerälven uppströms


så fick även jag en bild av den vackra stenbron


Kvarnen och Nils Ferlin museét längst upp i bild till höger om älvfåran


Ganska kul att tänka sig att när mina föräldrar träffades så promenerade de också troligen här. Länge sedan men ändå


Järnvägsbron. Letade efter stationshuset för att se vart NKLJ banan mot Hagfors via Motjärnshyttan började i Filipstad. Frågade en Filipstads bo men som verkade mycket osäker. Trodde i alla fall att den började mitt emot Wasa fabriken. En har kommenterat och berättade att NKLJ banan inte gick från Filipstad Östra utan från Västra station



Gamla kvarnen


Vi hittade Filipstads västra station som ligger utmed Inlandsbanan. Fick reda på när jag kollade hemma att Filipstad Västra är slutstationen i Filipstad för NKLJ spåret.


Mot perrongen


Framsidan. Filipstad har varit mer betydelsefullt än vad man kan tro idag. Två tågstationer och två järnvägslinjer som passerat. NKLJ banan byggdes ju initialt från Västra station för att transportera malmen från gruvorna i Persberg och Nordmark till Motjärnshyttan och de andra hyttorna som fanns i Hagfors trakten. Filipstad var under flera hundra år ett slags industriellt centrum - navet kring Värmlands järnhantering. Tom Oxhälja hade ursprungligen med järnbrukshanteingen att göra. 


Ser ut som en slags godsmottagning. 


När man ändå går på banvallen så kan man passa på att ta ett kort uppåt älven mot bron som man åker över när man idag åker igenom Filipstad








2 kommentarer:

Per F. sa...

NKlJ gick från Filipstad Västra,.
Hade inte spår till Filipstad Östra. (min mormor, o morfar, bodde i järnvägens hus, bredvid stationshuset Filipstad V.)

Lars-Gunnar Nyqvist sa...

OK - Tack, ska ändra