måndag 24 september 2018

180924 Rämmen mm

Liten hytt turné idag i Filipstads kommun. Först till Dalkarlshyttan (länk till min site). Dammen är i alla fall intakt


En skylt som talar om att denna hytta var föregångaren till Lesjöfors bruk


Nedersta delen av hyttpipan är kvar. Övertäckt men ändå


Antagligen var det här som man man tömde slagg och smält järn. Inte mycket kvar att se. Igen rasat eller fyllt för att inte någon ska skada sig



Väldigt mycket slagg i området


Nästa hytta blev Rämmen (länk till min site). I stort sett intakt


Riktigt kul att se att den är så välbevarad



En bild på Rämmens bruk från den tid då det begav sig



Kanalen mellan Hyttjärnen och Bosjön har dragits om. Vet inte om det rinner tillräckligt med vatten just nu för att kunna driva en vattenturbin. Om det gör det fanns den strax bakom sågen


Mycket slagg i området


Antagligen smedjan


Vet inte vad detta vackra hus en gång användes till. Det står bredvid den ursprungliga kanalen ned till Bosjön så det är tänkbart att det var en kvarn. 


Sågen och strax bakom dolt är "kraftstationen"



Mycket slagg ända ner mot sjön


Rämmens gård och det finns flera boningshus här. Ett litet komplett industri samhälle



Fantastiskt vacker plats



Esaias Tegnér har anknytning hit. Det får bli ett nytt besök nästa sommar när museet är öppet 


Tereza i allen ned mot herrgården


Älvsjöhyttan (länk till min site) blev sista idag. Det är sågen som syns på bilden


Hyttan är riven och det är bara de nedersta delarna av den som finns kvar


En teori är att hyttan stängdes före smedjan. 


Undrar om just dessa båtar användes för frakt av malm och tackjärn samt smidesprodukter


Dammen 



Inte mycket vatten som rinner den ursprungla vägen idag. Det ligger en kraftstation nedströms. Det måste gå rör från dammen ned till den


Smedjan och verksamheten drevs med elektricitet. I alla fall i slutet av perioden när den var i drift


En hästjärnväg. Pratar lite med en närboende som berättar att han var med och restaurerade den under 90-talet. Han berättade vidare att personen som ledde det arbetet berättade att under 1800-talet fanns 52 likadana relativt korta hästjärnvägar ned till Kristinehamn. Båt och omlastning till järnväg och vice versa många gånger innan man kom fram till Vänern vid Kristinehamn. 



Det syns tydligt vart järnvägen började och där omlastningen skedde. Det är dock inte här utan ca 500 m norrut på en udde i Svartälven. 


Mannen berättade vidare att detta var brukskontoret. Arbetare fick lön varje torsdag och då var det också en liten marknad utanför ungefär där jag står. 


Fantastiskt vacker plats. Mannen berättar att de flesta husen här ägs numer av holländare, tyskar och norrmän... 


Inga kommentarer: