tisdag 24 augusti 2021

210823 Munkfors - Karlstad via Klarälvsbanan

 Vaknar för tidigt men det räknade jag med. Hade jag inte ställt in väckning på mobilen hade jag garanterat försovit mig. Stor frukost buffé på hotellet. Mycket bra och fräscht. Hårt stekt bacon med äggröra. Bara det. Vet att solen går upp fint från öster efter alla cykelturer från Råtorp in mot stan bakom hotellet. 


En tidig mini promenad


Bussen går 8.25 så jag har gott om tid att i sakta mak gå in mot busstationen. Nostalig och kanske en känsla av vemod. Alla mornar med cykeln från Råtorp och in mot buss- eller järnvägsstationen. Året runt. Brukade även då och då stanna och kisa mot morgonsolen


Karlstad är en vacker stad


Den fula pråmen är borta numer. Tack för det. 


Det är inte bara i Munkfors som det finns minnen. Finns nästan inte en plats i Karlstad heller som inte bär minnen från mitt liv här och från Henrik och Fredriks uppväxt. 1979 - 2015.. är ingen kort tid. Tereza brukade tex möta mig här med cykeln när jag kom med tåget eller bussen. Hon hade med sig fika eller annat och vi satt här och myste en stund


Har inte åkt buss härifrån på länge. Dvs de gula länsbussarna. Bussen mot Stockholm stannar ute på Drottninggatan. Ja, det blir nog mer ordning och reda med denna lösning. Gula länsbussar som går mot Nobelgymnasiet..? De röda stadsbussarna går väl också dit antar jag. 


Hade lyssnat på Spotify på morgonen bl a så batteriet hade tömts lite. Ville att det skulle vara 100% för bilder men kunde ladda på bussen som jag hade räknat med. Dock funkade inte alla kontakter. Men det hade jag också räknat med. Det är alltid samma sak. Kontakt för el-ström finns inte längre. Kanske var det länge sedan och kanske var det även länge sedan som resenärer satt med sin laptop i knät?


Framme i Munkfors efter 59 minuter. Exakt i tid. Det är egentligen mycket snabbt med tanke på att de stannar flera gånger. Buss #600 som går ända upp till Värnäs - Värmlandsporten åkte dock inte in i varken Forshaga eller Deje. Men väl i Ransäter. 


Hämtar cykeln. Står kvar och inget har hänt med den under natten. Får feppla en stund med att fästa bygellåset vid ramen så jag slipper ha den klumpen i ryggsäcken. Ska ju cykla från Munkfors till Karlstad.. Har aldrig cyklat så långt förut. Mest drygt 25 km. I bakhuvudet finns också minnet att Karlstad ligger långt bort. En lång resa även med bil. Kollar på klockan och ser att den är 09:45
 

 Cyklar ned till järnvägsstationen. Vill ju börja där man ska börja. Vad har jag gett mig in på? Gör det inte lite ont i knät? Redan?


Här har jag åkt många gånger under tiden i Munkfors. Men vänta... det har jag inte alls. Detta är den nya vägporten


Här är den gamla ursprungliga. Med Borgars cykel & Sport. Där man var så mycket under ungdomen. Slipade skridskor, köpte valla och mopeddelar. Man kunde även gå in här och "värma" sig fast det inte hade med minusgrader att göra. En liten liten pratstund med Borgar Lorang var alltid trevligt. Han hälsade alltid på alla oss unga när han kom i sin PV Duett. 


Idag knappt bilväg. Hände en del olyckor i denna trånga passage. Tänker att det finns inte en kurva eller halvt om halvt igenväxt genväg för cykeln eller mopeden som inte bär på minnen från förr. 


Nu är jag på väg i alla fall. Fanns en station eller om det bara var en banvaktsstuga i Holsby. Ganska mitt emellan Munkfors och Ransäter. Tåget stannade ofta. Eller om det bara var rälsbussen som stannade ofta. Vet inte


Stationshuset i Ransäter var större än vad jag räknade med. Så vackert man byggde stationshusen ändå. Inget fusk där inte


Detta "krypin" fanns strax innan jag kom fram till stationen i Olsäter


Väldigt trevligt att man har sparat godsmottagningen och även stickspåret och en järnvägsvagn. Heder


Helsike... har ju redan passerat Olsäter. Det var inte så dåligt. Det går lätt och får hindra mig själv flera gånger från att växla upp och trycka på lite. Från att bli för ambitiös och "tävlingsinriktad". Ska ju räcka ända ned till Karlstad. Utan kramp i smalbenen och träsmak. 


Denna kraftledning som går upp mot Munkfors. En kraftledning byggd med betongstolpar skulle rivas och en ny skulle byggas. Ett stort flerårigt projekt. När de var nära kraftstationen i Munkfors var jag och kollade på när pappa och hans arbetskamrater drog ned en betongstolpe med traktorspelet. 


Finns inget kvar vid Övre Ullerud annat än stensatta kajer. Pratar lite med mannen till höger. Han ska just ge sig iväg på cykeln ned mot Forshaga. Vi artbestämmer varandra. Han är född 1946 och uppvuxen i Kil. Så vi visste inte om varandra när vi var unga. Han berättar att han har flyttat till huset som hans pappa köpte som sommarstuga 1954. Det gula huset i bakgrunden var en gång projektkontor för byggnationen av NKLJ banan berättar han. Överallt längs väggarna fanns ritningar och annan dokumentation. "Sparade ni undan?" Nej, tyvärr. Hade varit en guldgruva idag att titta på konstaterar vi. Då... ingen tanke på att det skulle kunna bli intressant. Efter en stund kommer en person söderfrån. Honom känner du säger Kurt. Trodde det var min klasskompis från realskolan men det var hans 1 år äldre bror Jan Hyland. En stunds trevligt bläddrande i minneskartoteket. Märkligt med minnen


Har kommit till järnvägsbon i Deje eller om det var Dejefors som det en gång kallades


Det är länge sedan pappersfabriken var i drift och det lukade "Deje". Varje gång samma skämt. Vem är det som har släppt sig? Antagligen i alla bilar som passerade. Samma skämt. Samma svar och samma skratt. Idag tror jag det är ett bra samhälle att bo i och växa upp i. Vackert här. Dejeforsen en av större vattenfallen längs Klarälven


Här kunde en gång omlastning ske från smalspåriga NKLJ banan till normalspårigt. Tvärs om också naturligtvis. Den linje som idag kallas Värmlandsbanan som går mellan Laxå och Kil. 


Sveriges mesta använda enkelspåriga järnvägslinje läser jag mig till, Att det en gång fanns spår fram till stationsområdet i Deje syns inget av idag. Eller om det var vägen till höger?


Måste bara stanna på järnvägsbron som man ser i ögonvrån strax innan Kvarntorp. Ån rinner från Smårissjön vid Dömle. Vattnet drev en gång en omfattande industriell verksamhet i Kvarntorp. Det fanns bl a stångjärnshammare, såg och kvarn längs ån innan den rinner ut i Klarälven



Banvaktsstugan vid Kvarntorp. Frågor de bägge kvinnorna om det är OK att fota även om de blir med? Ja - det är OK. Frågar men de vet inget mer än att det var en banvaktsstuga. Hmm... tror detta var Kvarntorps stationshus en gång. 


Lunch strax innan Forshaga. Synnerligen vacker plats. 


Det är förresten många som bor vackert längs älven 




Har ett speciellt minne från denna övergång. 


Komrev hade kontor på övervåningen på detta hus. Bör vara 80-tal. Hade fönster mot övergången och det nu nedlagda järnvägsspåret. Ett tilltagande oväsen utanför. Men... de håller ju på att ta upp spåret och ta hand om alla slipers. Är ute och kollar och minns fortfarande vemodet. En hel epok raderas framför ögonen. Ser konstigt och tomt ut efter att det inte finns något spår längre. 
Finns inget stationshus kvar i Forshaga. Är rivet men har sett på gamla bilder att det påminde om det i Deje


Passerar över älven en gång till. Vid Skived



Stort stationshus i Skived


Stationshuset i Ulvsby var också ganska stort. Det är nu inte långt kvar till Karlstad


Klarälvsbanan viker efter Forshaga av lite österut. Undrar varför man valde att göra så? Hade det med Östra station att göra eller något annat? Denna bro över väg #61 mot Ulvsby och Molkom har alltid faschinerat när man har åkt under 


Sjön Alstern i bakgrunden


Fick faktiskt leta lite bakom granhäcken. Alsters station


Så var jag framme till slut. Banvallen fortsätter inte längre än till Kroppkärrsjön. Kan inte låta bli att lägga märke till hur nära husen järnvägen en gång gick genom Kroppkärr, Välvsviken och Lorensberg. För nära...


Hittar vägen bort till Borgmästarholmen. Har ju cyklat förr i Karlstad. Kan inte låta bli att den sista biten åka den vackra cykelvägen längs älven från Råtorp. Här mötte jag många gånger tidigt på morgonen promenerade asiater som troligen var på väg till fjordarna i Norge och hade övernattat på hotellet. Minns det väldigt väl då de alltid och utan undantag bugade lite och hälsade. 



Framme då och cykeln uppe på taket igen. Klockan är 13:55. Tror jag inkl lite kringelkrokar sammataget har åkt ca 65 km. Det tog 4 timmar och 10 minuter. Det trodde jag inte innan. Var mer inställd på 6 timmar. Har rastat 2-3 gånger och stannat 10-20 gånger för att fota och för att med punktinsatser bättra på kväve nivån på vissa ställen. Jag har alltså, netto, cyklat 65 km på 3.5 timmar. Nuddar på 20 km per timme i snitt. Helt otroligt. Skulle även kunna pressa på lite mer men då kan man kanske få problem med annat. Cykelbyxor, sadelskydd med stoppning och speciella cykelhandskar gjorde nog att jag inte fick några problem över huvud taget. Tror jag ska göra om detta!


 

måndag 23 augusti 2021

210822 Värmland

 På väg till Värmland. fina vägen över Storfors, Filipstad och Sunnemo. Äter medhavd lunch vid speciella Storbro hyttan i Filipstad. 

 

Efter att ha kommit fram till Munkfors kollade jag efter cykelparkering. Ställde och låste till slut den där det var mest öppet. Tror faktiskt inte det är någon egentlig fara att få den stulen men man vet aldrig. 

Ringde Dan W och frågade om han var hemma. Det var han så det blev sedan en tur upp till By. Planen är att åka cykel från Munkfors till Karlstad i morgon. Drygt 6 mil.... Övernattar på Scandic på Borgmästarholmen. Bilen kan också stå där utan avgift hela dagen. Jag är nästan hemmavid - men numer kan väl knappast Sannagatan 2A räknas som "hemmavid": Men det känns så efter de 30 åren vi bodde där. Har varit här på Scandic många gånger. Ätit jubord bland annat och använt faciliteterna i källaren.

 
Dessa har jag sett i andra städer också. Bland annat i Norrköping. Vet inte hur det funkar om man bara få ta en och lämna den var som helst. Såg i alla fall flera som kom åkande på dem
 
 
Sen eftermiddag in mot city 

 
Bor långt till vänster. Det syns inte men hotellet borde nog vara en av Karlstads största. Dvs jämfört med de som har många rum


 

lördag 21 augusti 2021

210821 Eldgarnsö - Ekerö

 Vi var till naturreservatet Eldgarnsö tillsammans med Fredrik och Y-C. Det ligger på Ekerö i Mälaren. Ädellövskog med ekar, lindar och annat. Den inte helt vanliga misteln som är "halvparasitisk" och lever på en en värdväxt finns också här. Tog bilder på den men det syns ingenting då misteln växer högt upp. Vi gick den trevliga slingan som kallas Eldgarnsöslingan. 


Hagtorn växte lite varstans



Många ekar



Vildnypon


Vi var fram till ångbåtsbryggan. Väntsoffan fanns fortfarande kvar


En mäktig ek. Kanske 4-5 meter i omkrets


Ja, man blir på bra humör av att bara gå här




Marken för naturreservatet är privatägd läser jag på en skylt. Finns några fastigheter. Kor som går inom området gör mycket för att det ska förbli bra. En del bor också bra. Passerade ett hus där jag köpte en burk nyslungad honung på en stol och betalade med swish. Smidigt... 



fredag 20 augusti 2021

210820 Reflektioner på cykeln

 Tereza och jag cyklade vår runda längs gamla vägen och förbi gamla häradskyrkan till Vagnhärad och tillbaka den nya cykelvägen. Inte speciellt långt, ca 15 km. Funderade på hur avstånd har förändrats under åren.Inte bara med cykeln utan generellt.

Minns att kollegor på KPMG under 90-talet var imponerade när jag cyklade från Råtorp in till city varje dag året runt. Men det är ju inte mer än ca 2-3 km enkel väg. Hade själv tidigare bilen till Komrevs kontor vid inre hamn eller på Drottninggatan. "Alla" tog bilen till allt på den tiden.... Minns också att jag hade många funderingar när jag till slut bestämde mig för att istället cykla till bussen och tåget till Örebro som gick från järnvägsstationen. Såg det då som ett problem.... att stadsbussarna inte passade i tid. Märkligt. Att gå ut och sedan vänta på bussen 5-10 minuter är ju nästan samma tid som att åka cykel hela vägen. 

Numer cyklar man upp till 15-25 km utan att ens tänka på att det skulle kunna vara "långt".

Längs Trosa ån i Vagnhärad

Men det finns dock en stor skillnad. Efter 1 timme eller mer på cykeln så infinner sig dock något annat. Kraven på att cykeln är i bra skick, går lätt samt kan växlas ökar dramatiskt. För att inte tala på kvalitén på sadel och trampor. Kjedje- eller pedalgnissel och lite luft funkar inte om det blir längre än 1-2 km. 

Har tex funderat på om det var bara jag som fick träsmak. Det var det inte visade det sig men det finns kläder och utrustning som man behöver för att fixa just det. Det visade sig inte handla om att byta sadel som jag gjorde. Även jag fick bli med i community´n "cykelbyxans vänner". Bytte tillbaka sadeln...

Bortdommnade handleder och armar visade det sig också var något jag delade med andra som cyklar mer än 1 timme åt gången. "Tryckutjämning" med speciella handskar... Tycker jag kan se kroppsspråket och höra responsen om man för 40-50 år sedan skulle berättat med stor inlevelse att "du" behöver nog köpa tryckutjämnande handdskar. De hade kanske inte sagt det men tänkt "fjollper"

Kanske har man insett att cykeln inte kan vara hur enkel och trög som helst. Då används den inte. Den användes inte som transport redskap på rätt sätt under många många år även om man hade en. Köpa en cykel av hög kvalité var då inte att tänka på. Kanske var de förhållandevis för dyra? Minns inte men skulle tro att det var en för stor investering att köpa en motsvarande MTB cykel för 30-40 år sedan.  

Kanske finns förklaringen här till att vanliga 30 km mopeden inte är speciellt vanliga och eftertraktade längre. I många fall går det nästan lika bra med en bra cykel.