söndag 23 februari 2020

200223 Åkers Styckebruk mm

Fint väder idag. Vi fortsätter med att bekanta oss inom en 5-10 mil halvcirkel runt Trosa. Marvikarnas naturreservat strax öster om Mariefred var målet


Kulturplats. Ett gravröse sedan bronsåldern. 


Jag minns inte och behöver varje gång kolla när bronsåldern var. Ca 1800-500 år före Kristus. Den period som kommer mellan stenåldern och järnåldern samt innan vikingatiden. 


Den långsmala sjön norrut från Marviken där jag står mot Åkers Styckebruk heter Mellan - Marviken. 


Vi går en bit på vandringsleden / slingan vid Marviken. Träffar på ett par i vår ålder som har övernattat. "Fantastiskt roligt". De vandrade vidare mot gruvan och Åkers Styckebruk



En fin plats. De vi pratade med berättade att det kan vara ganska mycket folk här under sommaren. antar att det har med de som paddlar leden ned mot Vagnhärad att göra



Det är vackert här


Motorbåtstrafik förbjuden. Det var bra! En intressant cykelled passerar också. 


Blir riktigt sugen på att hyra kanot i Åkers Styckebruk och paddla hela vägen ned till Trosa. Trosa ån passerar ju bara några 100 meter från där vi bor. Inga problem med att bära hem prylar med andra ord. Bilen lär man väl få åka kollektivt för att hämta. 


Stötte ihop med ytterligare en man och hans hund. Han berättade om bilfabriken som fanns här. En plats som kallas "Krampan". Berättade egentligen mycket mer som jag inte minns strukturen av längre. I alla fall byggdes de Moskovitch bilar som såldes i Sverige här. Mellan 1950 och 1957 monterades över 3000 ryska Moskovitch bilar här i dessa lador. 


Moskovitch bilarna var en förkrigsversion av tyska Opel kadett läser jag på info skylten. Efter krigsslutet monterade ryssarna ned fabriken i Tyskland som tillverkade Opel Kadett och flyttade den till Moskva där den monterades upp igen. Bilen kallades efter flytten för Moskovitch. Den hade väl inte det bästa ryktet i Sverige men man såg någon då och då. antagligen var de billiga. 


Det monterades även fler bilar och truckar från Ryssland och Östeuropa här 


Ett snickeri fanns också här där man använde och byggde om de stora trälådorna som bilarna kom i till sommarstugor. 


Personen bakom bilimporten var Sven Du Rietz som köpte det numer rivna Krampans gård 1939. 1980 köpte Naturvårdsverket Krampan som idag ingår i Marvikarnas naturreservat.


Vi åker mot Skottvångs gruva. En järngruva ganska nära Marviken. Här fanns en damm med vatttenhjul och en sk stånggång till gruvan. Stånggången som var 1.5 km är dock borta. Anledningen till att man ledde stångarna till gruvan var att man använde kraften till att pumpa upp vatten. 




Läser om transporter på skylten. Påminner mycket om hur det gick till i Värmland över sjöarna från gruvorna i Persberg och Nordmark upp mot hyttorna i Hagfors trakten etc. Vintervägarna var ett måste om man skulle lasta tungt. Träkolen fick heller inte vibrera sönder så den kördes om det gick över is. Läser något intressant. År 1891 tillkom en väglag som innebar att byggande och underhåll av allmänna vägar hädanefter skulle bekostas med skattemedel. Tidigare var det böndernas ansvar. Liksom att hålla Gästgiveri


Skarn heter väl det som blir kvar när man har krossat malmen och stenarna såpass att man kan ta till sig det som nästan bara är järnmalm. Stenarna kastade man här



Det gick en järnväg till Åkers Styckebruk ända mot 1940 talet berättar en annan man med hund. Varje år tänder man en kolmila på denna plats




Ett stenröse från bronsåldern vid Laxne. Troligtvis, läser jag på skylten, en gravplats för en betydande person som levde för 3000 år sedan



En bra dag där vi har sett mycket. Vackra öppna landskap med flera slott och stora gårdar mellan Gnesta och Åkers Styckebruk. Fina små välordnade samhällen. Ingen B känsla eller av befolkningsbygd här inte. Passerar flera naturreservat. Ja... har i alla fall börjat lära mig min närmiljö 

Vi avslutar med det som blev en jättepizza i Gnesta. Ett ställe där första intrycket är en inglasad korvkiosk men skenet bedrog. Det var riktigt bra mat här. Många gäster - hälften köpte bara maten och åkte hem och åt. 




fredag 21 februari 2020

200221 Furholmens naturreservat

Tereza och jag var till Furholmens naturreservat idag. Fint väder så det gäller att passa på. Ligger här med kartlänk 58.9288, 17.6102.


Det var utsiktsplatsen vi ville se. Jättarsberget. Fin promenad väg genom gammal blandskog. Kul att man låter skogen växa och vara som den är. Antagligen beror det nog på något speciellt. Fundering... marken kan tillhöra Tullgarns slott och marken kan i så fall vara ägd av "kungahuset" men förvaltad av Domänverket. Ett kalhygge intill Tullgarn kommer inte att hända 


Lite uppför men inget problem egentligen. Såg flera bäverfäll. Svårt även för bävern att dämma upp en havsvik


Det har legat något här. Vinbergsbuskar, andra planterade buskar och halvdöda fruktträd vittnar om att det har funnits något slags hus här en gång. Vilken utsikt det skulle ha varit från det huset... 


En perfekt plats för medhavd fika en försommardag eller rättare sagt en försommar kväll. Man bör endera komma mycket tidigt i gryning eller sent när solen går ned


Svårt med motljusbilder... Blir faktiskt lite sugen på båt igen när man ser alla dessa öar utanför


torsdag 13 februari 2020

200213 Tullgarns slott

Vi kollar egentligen efter Sörmlandsleden och om vi kan åka bil och korsa den strax innan Tullgarns slott. Fick ge upp och vi åkte hit istället. Tullgarns slott ligger mycket vackert


Pampigt värre



Går inte att låta bli att tänka på alla de som byggde detta, skötte både inre och yttre underhåll och var markpersonal till kungligheterna. Dåligt betalt och det förväntades att man bara skulle jobba. Många bugningar och lyft på mössan åt det fina folket. En svunnen tid som tur är 




Ligger vackert. Blir fler besök här vad det lider. 


söndag 26 januari 2020

200126 Bangkok - Stockholm - Trosa

Inga bilder idag heller. Vi har färdats hela natten men är förvånansvärt pigga när vi landar på Arlanda ung 07.30. Bagaget inga problem. Sällan jag har känt mig så nöjd med att få komma hem

Köper biljett till flygbussen som kör till Liljeholmen där vi ska byta till Trosa bussen. 
Hade tyvärr tittat och förstått fel... Trodde att bussen till Trosa från Liljeholmen skulle gå 11.15 men den gick 10.00. Kollade på lördags schemat men det är ju söndag idag. När den gick satt Tereza och jag och åt hamburgare på Mc Donalds för att fördriva tiden. Så vi missade den... 

Nästa gick 13.30 så det fick blev en ny sås runda med väskorna. Denna gång kaffe för att fördriva tiden. Men det går ingen nöd på oss precis. 

Stannar vid Trosa porten och sedan är det drygt 500 meter hem med väskan. Bilen sedan upp till ICA

Funderingar...
  • Min fina Nikon blixt är försvunnen... Den försvann och troligen är jag själv skuld till det men förstår inte hur det har kunna gå till. Ringde till de hotell där den skulle ha kunnat bli kvar men inget visste något. Det finns ju en liten risk att den blev stulen på något sätt. Så det blev till att köpa ny när jag kom hem. Den som är kompatibel med annan blixtutrustning jag har visade sig vara billigare än när jag köpte den. Alltid något
  • Har ofta eller får i alla fall lätt problem med luftrören när jag reser. Tror att det har med luftkonditioneringen att göra. Problem som övergår mycket lätt i en halsinfektion med hög feber. Nu fixade det sig ändå bra med bra hjälp från apotekspersonalen i både Taiwan och Vietnam. Tycker de verkar mer lyhörda, bättre och mer kunniga än i Sverige. Att få träffa läkare behövdes inte denna gång men ska visst kunna gå omedelbart om det skulle finnas behov. I Sverige finns snart inte ens läkare för akuta besvär. I alla fall inte om man vad det verkar är ursvensk. Antibiotika kan man köpa i ett apotek i Vietnam. Förstår att många av de som reste, kanske mer resvana, har med sig det redan från Sverige. Att bli sjuk och sängliggande under en resa är en mardröm. Magsjuka är ännu värre att fixa med flyg och busstransporter av olika slag men just det uteblev. Antagligen för att jag hade med mig medel mot just det.
  • Kontanter fanns inte på Arlanda men det löste sig lokalt om än med lite krångel. Problemet är att ATM maskinen inte ligger utanför hotellet och man går lätt bort sig. Alla medresenärer drömmer ju inte heller om att sitta och vänta på mig i bussen under tiden som jag springer och letar för att ta ut. I Vietnam blev man tom lite besvikna om man betalade med lokal valuta. De ville helst ha $. Så man behöver inte ha med sig mycket men det är viktigt att ha dollar om det skulle jävlas. Många kan växla valuta men det går inte alltid att hitta en ATM som man kan ta ut lokal valuta genom. En ATM station var också nära att behålla kortet. Så man behöver ha två i fall det skulle hända. Är man mer stationär på samma plats är det oftast inget problem. Det löser sig
  • Vid turiststråken där hotellen ligger finns normalt inga normala boenden. Inget att säga om men det innebär ju också att det finns ingen normal mataffär att gå in i. Skulle så gärna ha velat köpa papaya och annan frukt, vatten till normalpris, lite enklare kvällsmat osv osv. Nja - funkade inte.
  • Storpolitik från 60-talet.... Vietnam kriget var ofta på tapeten under slutet av 60-talet. Protester över hela världen mot USA´s krigföring. Ämnet var då svårt att undvika men hade dålig koll måste jag erkänna. Var ju bara 18 år 1968 och tänkte på annat. Har nu vid mitt besök i Vietnam fått betydligt mer info och insikt i inbördeskrigen, ockupationerna av först Frankrike och senare Japan samt om krigen i Vietnam med bl a USA´s inblandning. Komplicerat detta. Idag med ganska nyligen släppta hemliga dokument (Trump) vet vi mer men tyvärr har inte historiebeskrivningen ändrats. Inte heller kommer den att ändras. Lee Harvey Oswald... jo pyttsan.  Lite beroende på vad och vem man läser tolkar jag det jag fick reda på under mitt besök som att JFK höll på att slutföra USA´s insatser och stöd till "regeringen" i Syd Vietnam under tidigt 60-tal. Det var också nära med en uppgörelse med Ho Chi Minh om en delning av landet. En del verifierar jag mot bl a Wikimedia när jag är hemma. För mig personligen ingen tvekan... USA under Kennedy´s presidentskap var på väg att dra sig ur under 1963. Intressant att det inte ens fanns amerikansk trupp i landet fram till att JFK avrättades... 1963. Några få veckor efter mordet / avrättningen landsteg man med amerikansk trupp i Vietnam. Presidenten hette då Lyndon B Johnsson.

200125 Saigon - Bangkok

Har inga bilder från idag. Vi segar kvar på hotellet i Saigon efter den mycket fina frukosten men tar en taxi in till utrikeshallen vid lunchtid. Billigt med taxi här.


Det visar sig att vi får inte checka in bagaget förrän vid 17 tiden. Men det är OK. Går ingen nöd på oss precis. Incheckningen inga problem, passkontrollen inga problem med antal dagar.


Får såsa omkring lite innan planet lyfter mot Bangkok.


Tyckte att när vi kom andra vägen att det var svårt att förstå vartåt man ska gå i Bangkok. Då hittade vi flighten på tavlan och det löste sig. Denna gång ingen rad på tavlan och behövde fråga. Vi ska gå mot "East" och sedan ta en trappa upp... Trodde initialt att East och West etc hade något med riktningen man senare ska flyga... Nja - det har det inte men det är stort här och East tex betyder bara East delen av flygplatsen.. Men vi har gott om tid och hinner även om vi skulle gå fel. Men det gjorde vi inte

Sedan väntan igen vid gaten D4 men Thai air flighten mot Stockholm går på tid i stort sett. Resan Arlanda - Bangkok tog 9 timmar. Andra hållet, Bangkok - Arlanda tog det 11 timmar. Riktigt jobbigt - på gränsen att jag klarar detta. 


200124 Saigon


Vi har en egen dag idag i Saigon... Vi ska resa först i morgon. Försöker slå ihjäl tiden genom att promenera omkring och kolla på allt möjligt. Det är nyårsafton idag i Asien och även Vietnam. Kanske går vi ned tillbaka till floden för att kolla på fyrverkeriet vid 12-slaget. Vi går och rekar ca 1 km från hotellet så vi är säkra på vart vi ska senare i kväll


Floden är ganska skräpig och smutsig som jag kan bedöma. Vietnam ligger nog flera årtionden efter oss vad gäller renhållning och vatten- och avlopp. 


Men vi är mätta på intryck från Vietnam. Mätta på alla dessa konstiga trafik situationer och hur mycket man kan frakta på en motorcykel. Vill bara få åka hem. Hade kollat om det gick att åka en dag tidigare men det skulle kosta mig ca 5000 kr extra... Antagligen var det därför som jag planerade att stanna 1 dag extra fån början. Vi går runt och kollar, äter lunch och fikar på olika ställen. Turistpriser men det är inte lönt att gå flera km för att komma billigare undan. Så dyrt är det egentligen inte heller. 



Under resan har det mognat ett beslut hos mig. Idag bestämde jag mig för att det kommer att bli min linje vad gäller resor.... inte hemligt men ändå 

Lite orolig är jag för visumet som vi inte har. Sverige tillhör en av de få länder som inte behöver det för sina medborgare om man stannar upp till 14 dagar i Vietnam. Har räknat på fingrarna nu så många gånger... och om jag har fattat rätt (från Henrik) ska vi ha knappt 1 dag till godo. Men har också hört att tull och polis kan vara kitsliga om man har räknat fel med dagarna. Det är det sista jag vill ska hända

Somnar vid 10-11 tiden och vaknar inte ens till fyrverkeriet som enl Tereza är mycket kraftigt. Sover som en klubbad gris. Kolla på raketerna vid 12-slaget... Nja blev inget. 



torsdag 23 januari 2020

200123 Ho Chi Minh city


Besök vid krigsområdet. Tog en dryg timme med buss. Det var i det markerade området som gerillan höll så hårt motstånd mot USA. Trots lite vapen och liten eldkraft höll man stånd. Guiden berättar att man bodde nere i jorden i flera lager. Här fanns sjukhus, kök, verkstäder osv. Sedan två lager gånger under. Ända ned till 10-12 meters djup

Alla gångarna handgrävda naturligtvis. Finurligt och vissa gångar slutade tom under ytan på floden


Man visar oss hur man går in och kommer ut på ett annat ställe. Så extremt trångt. Naturligtvis medvetet. Ingen ville eller ens kunde följa efter. Man gick upp efter mörkret hade lagt sig men att leva så under kanske upp till 20 år.... Det gick inte att vinna över en sådan arme. Tillslag och sedan försvann de spårlöst


De försökte på många sätt att se hur tunnelsystemet funkade men klarade det inte i den omfattningen som behövdes. Känns lite att gå omkring här och ta in att 20-30.000 soldater bodde och verkade under jord. En fiende som man knappt såg. Alla dessa fällor.... 

Vi fick gå i en tunnel men både jag och Tereza avstod. Har fått mer och mer svårt att göra saker bara därför att alla andra gör det. 

På kvällen hade vi avskedsmiddag. Guiden bjöd på sk street food. Det är så han brukar äta berättade han. Guiden är uppväxt i Saigon. Märkligt... man sitter på för låga stolar med ryggen åt gatan och trafiken. De passerar bara någon dm bakom ryggen med motorcyklarna.