fredag 30 augusti 2024

240830 Altan mot gatan

 Idag blev allt klart. Sista etappen med prydnads stenen runt om. Den svankryggiga trappan är nu utbytt och hopbyggd med en liten altan som inte fanns förut. Lite konstig prioritering tidigare att avstå då morgon och förmiddags solen är perfekt vinklad mot lägenhetens framsida. Nja, det är faktiskt ett radhus. 

Tog dock längre tid än beräknat. Å andra sidan gör det alltid det. Skaffa, komplettera, hyra kärra, lasta och lasta av och lägga upp tar mycket tid. Allt från trädgårdsplattor och sand till reglar och bräder. Sedan ska den byggas också. 

Lasern som jag hade skaffat och sett fram emot att kunna använda blev stolpe och ut. Kanske kan man göra det initiala arbetet nattetid? Då syns den i alla fall. Nja, det är stor skillnad på laser och laser. Priset också. 


Radhus och "egen" markplätt gör att man får större frihet. Mer än jag hade förväntat mig. En trevlig erfarenhet minst sagt. Hörntomt med större tomt ger också en extra dimension. 

Känner mig i alla fall rätt nöjd med mitt lilla altanbygge..... 

Men nu ska även en inglasad altan byggas på baksidan. Den befintliga ska dessutom rivas. Gräva för plintarna under befintliga reglar innan snickaren kommer hade jag oroat mig lite för. Ca 40 cm ned visade det sig vara fyllt med grus och sten. Perfekt.... kan inte bli bättre och behöver inte gräva djupare. 


Inga kommentarer: