tisdag 9 januari 2024

240109 Fåglar vid Trosa kvarn

 Tereza lagar mat... passar på att gå en snabbis till kvarndammen strax intill där vi bor. Fåglar som håller till i det öppna vattnet. En ung trut av något slag.. tror jag samt en häger. Det finns två häger par som flyger omkring längs Trosa ån har jag sett. Alla fyra är dock aldrig på samma ställe samtidigt.

 
Vill testa om mitt kamera ekipage håller måttet vad gäller djur och fågelfotografering. Har ju sålt min D500 med den extremt bra auto focusen. Nikon Z7 är inte i samma liga men den har många pixlar å andra sidan. 

 
Men frågan är.. Är den tillräckligt bra att hinna med träffa focus på ögat.
Stillasittande fågel i dåligt ljus: 3 poäng av 5
Stillasittande fågel i bra ljus: 4 poäng av 5
Fågel i rörelse: 1 poäng av 5
Skärpa: 4 poäng av 5
Brusnivå: 3 poäng av 5

 
Ekipaget är OK men inte mer. Börjar det bli extremt på något sätt. Rörelse och dåligt ljus osv då hinner den inte med. Det hade jag å andra sidan inte räknat med heller. Skulle man åka på en dyr fotoresa där man verkligen behöver veta att det hänger inte på kameran - där är ekipaget i underkant.

Men sitter de stilla och ljuset är bra - då sitter det förvånansvärt bra. Problemet är att djur i allmänhet och fåglar i synnerhet har svårt med regin.


 

Inga kommentarer: