onsdag 15 september 2021

210915 Skärsjövålen

Gick en liten vandring idag. Först passerade jag mossen med de gamla skydden för vind drev. Frost i natt. Is på bilrutan men den försvann vid 8 tiden när solen fick lysa lite

 
Tänker gå en led upp på Sonfjället som går mot Sododalen. Det är 8 km ToR. Tereza väljer att inte bli med just idag

 
Dit är det 95% uppför i olika grad. Till en början ganska mycket uppför. Tänkte att är det så här för alla 4 km så undrar jag om jag orkar. Men... det planade ut och var helt OK stigning de sista 3 km. 

 
Är tidig och ensam. Helt mol alena. Solen i ansiktet... 


 
Det är många tankar som flyger genom huvudet när man går här i detta landskap. Vackert och tyst. 

 
Satt en liten stund på väg upp och även en stund på väg ned. 



 
Skulle vilja återvända... Får se hur det blir samma period nästa år. Mötte senare när jag var på väg ned en kvinna på väg upp som fotade... "så vackert det är"

 
Min tur går mot Sododalen. Bara 1 km kvar

 
Hade så gärna gått upp till toppen på fjället som vi ser från där vi bor. Nu förstår jag varför det inte finns en led dit upp. Det är bara stenar i olika storlekar. Ungefär som jag har gått på dit jag är men i betydligt mindre omfattning. Skulle inte ha några kängor kvar om jag skulle gå upp till toppen och ned igen

 
Gick något längre fram men inte de sista 300 m ned till stugan kl 15 i bilden. Brant ned och lika brant upp igen. Var uppe på ca 1.000 meter. 


 
Åt kråkbär för första gången. Tror jag i alla fall. De var faktiskt lite isiga innuti. Goda. Växte mängder


 
Åkte fram på hemväen till Nysätern. Har garanterat varit en riktig säter en gång. I dag några stugor att hyra samt möjligheter till ponny ridning..... Inte riktigt samma sak längre men en vacker plats som också visar hur det var en gång



 

Inga kommentarer: