söndag 25 juli 2021

210725 Hembygdsgården i Trosa

Tereza och jag cyklade till Hembygdsgården idag. Kaffeservering på söndagar..... Mer folk än vanligt 


Det visade sig att det var spelmansstämma där just idag. Vi väntade extra länge för att det skulle börja men spelandet är mer åt spontanhållet. Man spelar när och om man känner för det och i mindre grupper. Pratade länge med en man från Enköping. Han var kranförare berättade han och om det blev pass med lång väntan uppe i kranen så passade han på att träna på sitt durspel. Han spelade också nyckelharpa... som hans far hade gjort


Fick prova på att hålla hans fina tyska durspel. Kom inte undan. Han ville att jag skulle få känna. Liten minikurs på stående fot. Knapparna på vänster kontra höger. Nja, han visste att jag inte kunde. Det som min morfar Gösta kunde och lärt sig följde tyvärr inte med över i gen uppsättningen via hans dotter . 

Konversationen med den trevlige mannen från Enköping gav en hel del tankar. Får se om jag gör något åt dem. Gjorde en liten minnes film från det som både Tereza och jag filmade med mobilerna












Inga kommentarer: