onsdag 14 juli 2021

210712 Cykla längs Göta kanal

 Vi har planerat att cykla en bit längs Göta kanal. Vi tänkte starta vid Mem där kanalen startar eller slutar beroende på hur man ser det. Mem ligger längst in i Östersjöviken Slätbaken . 

Bilderna, inkl den filmen, som följer nedan är en mix av mina och Tereza´s. Någon är tagen med Nikon kameran men merparten är tagna med våra mobiler... Praktiskt och tillräckligt bra


Vi tänker cykla mot och till Söderköping och kanske en bit längre. Beroende på


Man fick stå 4 timmar med datum skiva men tyckte att det lätt kan bli stressigt att bara ha 4 timmar på sig. Vi ska ju äta lunch efter vägen också. Nja, köpte en 24 timmars biljett för säkerhets skull


Vi fick faktiskt, lite pinsamt, leta var cykelvägen börjar.... Till slut förstod vi att man måste ta cykeln över slussporten och börja på andra sidan. Så invecklat var det nu ju inte men man vill helst se ut som man är världsvan, kan och vet allt samt fram för allt ger skenet av att man har gjort detta förut.. 


Skylten för mig visar att det var ett sätt att tala om vart man är under transporten. Då... Idag är det ju väl bara privatbåtar som är på kanalen. Oftast vet nog de vart man är på kartan. I  alla fall den som kör. Kul ändå att den får sitta kvar som ett minne från en annan tid


Vi ville köpa glass när vi senare kom tillbaka. Många bord lediga men alla lediga bord stod i  solgasset. Fattades nog en hel del parasoller där


Fören på denna passagerarbåt pekar ut mot viken och havet



Fantastiskt lätt att cykla och mycket vackert. Ingen trängsel precis fast man mötte en del. Cyklister iklädda kroppsnära sparkdräkt och med cyklar som har smala fälgar såg vi inte av över huvud taget. Vi pratade lite med ett annat par som bodde i närheten och som gör denna tur då och då. De berättade att de flåshurtiga är normalt inte här och åker

Gjorde även en liten film... 


Ordagrant från textbilden nedan....

En helt ny kanalbank

Kanalbanken mellan Tegelbruket och Mem har varit ett problembarn ända sedan kanalbygget startade. Redan 1834 omnämns den som Göta kanals akilleshäl i ett protokoll. Anledningen är dåliga markförhållanden som gjort att kanalbanken sjunker. 

För att säkerställa kanalens fortsatta drift påbörjades därför 2017 en av de största insatserna sedan kanalen byggdes. Bit för bit schaktades den befintliga kanalbanken bort och en ny bank, med en kärna av lättfyllning, byggdes upp. Som tätning mot kanalen användes ett system av skyddsdukar, gummiduk och lera. 

För att båtttrafiken inte skulle påverkas genomfördes renoveringen över två vintersäsonger och sträckan kunde återinvigas lagom till kanalöppningen 2019. Då hade 3.400 meter kanalbank byggts. Projektet är en del av det stora renoveringsprogrammet Göta kanal 2.0 - det största renoveringsarbetet sedan invigningen 1832. 



 
Nedan på delföstorningen står ordagrant
 
Göta kanal - En vacker historia
 Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turist attraktioner och har utsetts till århundradets byggnadsverk. Mellan 1810 och 1832 skapades den 190 km långa kanalen, varav 87 km grävdes för hand av totalt 58.000 svenska soldater. Initiativtagare och byggherre var Baltzar von Platen. Under hela 1800-talet hade kanalen stor betydelse som transportled, både för varor och passagerare.

Göta kanal sträcker sig mellan Mem vid Östersjön och Sjötorp vid Vänern och har 58 slussar. Kanalen når sin högsta punkt, 91.8 m över havet i sjön Viken. Tillsammans med Trollhätte kanal förbinder Göta kanal Stockholm och Göteborg vattenvägen.

Göta kanal är idag ett fantastiskt upplevelseområde med ett stort utbud av aktiviteter. Kanalkryssningar, slussning med egen båt, paddling, vandring och cykling på en av Sveriges vackraste cykelleder. Längs kanalen hittar du också bekväma boeenden. Kanalens slussar är lika spännande att uppleva från land som från båt och lockar stora mängder åskådare.



 
 Tavlan sitter vid slussen i Söderköping och på delförstorningen nedan står ordagrant.

Dopnamn: Söderköping
Byggnadsår: 1847
Tekniskt fakta: Slussen i Söderköping är en enkelsluss med hydralisk manövrering och den har en fallhöjd på 2.4 meter. Lågportarna (det översta slussportsparet) har sin ursprungliga gjutjärnsstomme kvar. 

Övrigt: Den sluss i Söderköping som fartygen idag färdas igenom är inte den ursprungliga. slussen från 1832 som var byggd på alltför dålig grund varför den helt enkelt började sjunka ganska omedelbart efter dess färdigställande. 

Slusshistorik: Flera av kanalens ursprungliga magasin och andra byggnader har fått stå kvar i Söderköping. den slussvaktarbostad som finns här är till exempel byggd 1869 - 1870. Men åtminstone två av magasinen är byggda på 1830-talet. en olycka händer så lätt, så även i Söderköpings sluss. Den tredje juni 1931 brakade kanalångaren Juno rakt in i slussportarna. Maskinisten hade missuppfattat styrmannens signal och istället för att slå full back hade han satt full fart framåt. Eftersom Juno befann sig inne i slussen då olyckan hände kunde katastrofen varit förödande. Nu höll det bakre slussportsparet och trycktes igen av deet framrusande vattnet. Om inte portarna hade stängts kunde ett stort antal hus blivit översvämmade eftersom de låg lägre än slussen. Redan efter 10 dagar var dock slussen reparerad och båttrafiken igång som vanligt.

 
Som sagt. Man har behållit många av husen längs kanalen i Söderköping från tiden det begav sig

 
 
Ramunderberget... Ett av alla dessa namn som man har hört men aldrig fått ett eget begrepp kring.  

 
 Nu gick jag i alla fall upp. Räknade på nedväg trappstegen. Strax under 300...


Vacker utsikt över Söderköping och bygden. Naturligtvis...

 
Helt klart en bra plats att bo på

 
Skulle tro att både planer och många löften har bytts under detta tak

 
Tereza ville inte med upp. Väntade i skuggan vid slussen

 
Ceasar sallad vid en resturrang där byggnaden en gång hade varit ett ölbryggeri

 
Tillbaka igen. De 4 timmarna gratis parkering vid Mem hade varit ganska lagom. Vi var tillbaka inom tiden men med ganska lite marginal. Så liten marginal att vi nog hade behövt skynda oss tillbaka om man hade haft ambitionen att komma i tid. Nu slapp vi stressa men det kostade 150 kr

 
Kanalen är grävd naturligtvis, till och med handgrävd av utkommenderad militär. Jorden är just här mestadels upplagd bara på ena sidan av kanalen. Nivåskillnaden märks när man åker ned på vägen strax bredvid.


Hyrt rum på Stora hotellet i Norrköping. Hade inte räknat med att vi inte kunde ställa oss på en bevakad utomhus parkering vid hotellet. Det fanns platser i ett parkeringshus men med bara en takhöjd på 1.90. Problem för oss då vi har cyklarna på taket. Det löste sig då vi kunde ställa in cyklarna i ett stort bagagerum till dagen därpå. Alltid är det något som småjävlas men det löste sig som sagt

 
Utsikt från vårt fönster över Motala ström

 
Hotellet från andra sidan Motala ström

 
Vi har gjort denna vandring en gång tidigare. Fantastiskt vackert och speciellt

 
Det ligger ju en kraftstation mitt i samhället

 
Kan inte låta bli att tänka mig vad för slags samhälle Munkfors hade varit om de centrala delarna av samhället hade byggts upp längs och omkring kanalen ned till kraftstationen. Bostäder, gator och vägar samt broar. Det hade idag blivit en turistattrationen som heter duga det. Men... industrin i Munkfors var och är tung. De hade inte varit praktiskt möjligt att då ha bostäder vid industriområdet. Här i Norrköping var det tekoindustrin som var huvudnäringen.  





 
Ja, det var ju lite speciellt. En säl som har letat sig hit. Mitt i stan


 
Mitt emot Stora hotellet (Stadshotellet) ligger Rådhuset och Rådhustorget

 
Hade sett fram mot detta. En kall öl på uteserveringen sen eftermiddag kändes inte helt fel. 
 
Kan inte låta bli att jämföra hur det är att få en öl serverad i Brasilien. I de allra flesta fall, om inte alla... så får man inte ölen i ett glas. Man lämnar ett tomt glas och öppnar flaskan vid bordet. Det är det ena. Det andra är ännu mer intressant. Flaskan serveras i en slags plasttermos som i sin tur är nedkyld med is. Man häller själv upp pö om pö det man dricker och ölen är därmed nedkyld under hela tiden.
Första gångerna jag var med ute lade jag märke till att man väldigt gärna dricker direkt ur flaskan som ställs tillbaka i termosen. Efter ett tag förstod jag varför... 
 
Dricker man för sakta här med upptappad öl i glas blir ölen till slut pissvarm i värmen. Vet att man i alla fall kan köpa kyltermosen att ha hemma


TV på rummet naturligtvis. Slö tittar och bläddrar lite bland kanalerna. Har inte sett på TV på flera år och känner en slags djup  nästan gråtmild tacksamhet över det. Kollar lite på "en plats i solen". Ett engelskt par med mycket pengar letar hus. Ett i England efter kusten och ett på Kanarieöarna. Vilka problem en del verkar ha. Detta ska vi leva oss in i och bli delaktiga i... Vilken Matrix värld detta är. En stor del av vårt liv känns det som om vi förväntas ska vara med i en serverad låtsasvärld...Det blir också väldigt tydligt vad jag numer också slipper höra när jag byter kanal från nyhets rapporteringen på TV4. Men det tog några år innan "giftet" gick ur


Inga kommentarer: