torsdag 8 juli 2021

210708 Giesesjön (Henrik)

 Henrik är hemma. Vi åker till Giesesjön för att bada. Har med oss lunch. De bra stolarna och bordet som ligger i bilen kommer till användning. Igen.... Varmt i vattnet. Vi slänger ut de små bitarna av regnbågen som blev kvar till ca 30-50 abborrar som simmar i strandkanten. Det gillade de


Stockrosorna växer "överallt" i Torsa. Lite av ett signum för denna stad


Liksom de vackra rosorna


Speciellt och kanske tom ett annorlunda tänk . De som bor vid dessa vackra planteringar vill göra gatan och promenaden förbi vacker och trevlig .. för oss andra som passerar. Eller har vi bara kanske glömt att det var så man gjorde.. förr? Hur som är det nog inte bara jag som uppskattar det. Mycket 


Vi har gått ned till hamnen. Tereza och Henrik är sugna på en glass i det fina sommarvädret. Sitter och väntar. Efter ett tag så ångrar jag mig... men bara lite. Det fick bli en pistage och körsbär. Mina favoritsmaker. Glassen i denna butik är mycket god. Alltid kö


Jag orkade inte ens äta upp allt. På väg tillbaka hem för att fika på altanen






Har sett denna skylt många gånger när jag har passerat. Minnen från en svunnen tid


Forsen vid kvarnen precis intill där vi bor hörs faktiskt när vi sitter ute. Får mig att minnas tiden vid maskinistbostaden i Munkfors. Den stora forsen vid bruksområdet i Munkfors var en alltid närvarande bakgrundskuliss och tom "vän" under en stor del av min barndom. Men hörde den inte... förrän jag helt plötsligt inte hörde den när vi flyttade till Munkåsen och Valsarevägen.  Minns att jag tänkte på det och saknade ljudet. När jag blev äldre och återvände många gånger förstod jag att ljudet av rinnande vatten är / blev nog en del av den jag är. 



Inga kommentarer: