tisdag 23 mars 2021

210323 Våren är här

 Sökte upp platsen från i förrgår där jag såg tussilagon. Fanns flera men fick leta lite innan jag fann plantan där tre växte på samma ställe. Ett bi var mer intresserad av blomman än rädd för mig

 
Såg flera vinterbleka fjärilar som har övervintrat som just fjärilar. De är mycket viktiga för de fjärilar som ska komma senare i sommar och som i sin tur står för nästa års fjärilar. Såg Sorgmantel, Citron fjäril, Påfågelöga och Nässelfjäril flyga omkring på kalhygget. I något fall inte bara en utan några. Men vet att de denna tid på året flyger snabbt och mer eller mindre konstant. Sitter stilla mycket korta stunder. Nästan ingen idé att försöka ens. Fick bilder på påfågelfjärilen men i lite i fel vinkel då jag inte kunde närma mig med solen i ryggen

 
De lovar så mycket när de kommer. Det är definitivt vår nu och snart kommer löven att spricka ut och snart är försommaren här. Skulle de sticka upp senare skulle de bli utkonkurerade av allt annat som kommer upp. Verkar finnas en mening och baktanke med allt... Eller är det tvärsom. De har funnit sin lucka i naturen där de kan och hinner komma till sin rätt innan allt brakar lös.


 

Inga kommentarer: