torsdag 27 juni 2019

190627 Rjukan

Målet idag är att åka mot Rjukan så långt vi hinner eller känner för. Det är inte så många mil men de är dryga i Norge. Den väg vi har valt att ta oss till bl a Rjukan är inte den effektivaste men det var å andra sidan heller aldrig meningen


Fina vyer på många ställen men mycket svårt att stanna för att ta bilder. Behöver parkera och gå tillbaka någon km så det fick vara. Utom här 


Vi åker hela vägen till Rjukan. Nja... det är inte mer än 150 km från där vi startade i morse. Vemork kraftstation ser man på långt håll när man närmar sig. Det är de stora rören ned mot fd kraftstationen som fångar blicken. Rjukans kraftstation (Vemork) är idag både ett industriminne av rang samt också mycket intressant ur ett militärhistoriskt perspektiv. 


Vemarks kraftstation vid Rjukanforsen var 1911 när den var färdig då världens största kraftverk. Den byggdes för att leverera ström till ett annat kraftstationsbygge och till Rjukans Salpeterfabriker och från 1929 ström till Hydrogenfabriken. 


Kraftstationen är dag som sagt ett museum och är också med på UNECO´s världsarvslista. Kraftstationen ska ha byggs ursprungligen för att leverera elström till byggandet av Saaheim kraftstation som blev färdig 1915-1916. Den levererade även ström till salpeterfabriken där man framställde konstgödsel. En biprodukt till den produktionen blev sk "tungt vatten". Det gick dock åt enorma mängder energi för att framställa det "tunga" vattnet. Hade dålig koll på det... trodde att vattnet var speciellt just här men det har inget med det att göra. Det åtgår extrema mängder energi för att framställa det. Det var därför vattnet framställdes här där kraftstationen byggdes


Tereza och jag gick över bron och Rjukan forsen upp till fd kraftstationen. Någon vi träffade på berättade att den första kraftstationen här låg under bron, nära älven. Det finns lämningar om man klättrar ned


Fantastiskt mycket vatten som troligen rann här en gång. Idag tar det mesta av vattnet utför Rjukan forsen en annan väg.


Man hoppar regelbundet bungyjump från bron. Vi stod en stund och väntade men tappade intresset när personen inte fick tummen ur. När vi kom tillbaka så skulle killen hoppa en andra gång. Han klättrade upp lite kaxigt så det skulle bli ännu mer spektakulärt men benen vek sig och höll på att tappa balansen. Så han fegade ur... Å andra sidan så skulle jag själv inte vilja hoppa över huvud taget. Är mest rädd för att man skulle ha koll och ringa från Sverige och be dem lossa remmarna utan att jag märker det så staten fortsättningsvis skulle slippa betala ut pensionen. 


Vi gick i alla fall upp till fd kraftstationen som är museum idag. Trodde inte jag skulle behöva pengar så det sket sig med att gå in. Kanske jag kommer tillbaka en annan dag.. med pengar. 



Tyskland var ju mycket nära att slutföra arbetet med att framställa atombomben och för att lyckas med det behövde de "tunga vattnet". En militär aktion där målet var att genom bombning förstöra produktionen av det "tunga vattnet" i Vemark. Man hade kommit fram till att det var det enda sättet att lyckas efter ett första misslyckande. Läser på tavlan nedan att i november 1944 flög 199 bombflyg över Rjukan och tillsammans släppets mer än 1000 bomber under en halvtimme. "Bara" 18 bomber dock träffande anläggningen. Kanske hade man fått nys om att något var på gång för under 1944 beslöt tyskarna att flytta lagret av "tungt vatten" till Tyskland där man själva hade börjat tillverka det med energi från koleldade kraftverk. På order från England skulle därför genom sabotage båten D/F Hydro sprängas. 18 personer dog till följd av explosionen under förmiddagen den 20/2 1944. 


En av bomberna träffade ett skyddsrum och 21 civila dödades. 


Läser att sabotage männen som hade varit med om att sänka båten skulle fly till Sverige efter utfört uppdrag. De var 5 st som utan kontakt med någon tog sig på skidor under 18 dagar till Sverige. En sträcka på 500 km. Undrar hur många som skulle fixa det idag..... 


Hydrogenfabriken som fanns i källaren på kraftstationen revs 1977 enl informationstavlan. Idag kan man ändå med guide och i små grupper få ta sig ned till källaren där det tunga vattnet en gång tillverkades



Det som skedde här i Rjukan under början av 1940-talet hade stor påverkan på utgången av 2:a världskriget. Mycket stor


Inga kommentarer: