söndag 16 juni 2019

190615 Gustavsfors

Tereza och jag är i Gustavsfors för att i alla fall jag ska kunna vara med på "Gustavaträffen". Min farmor Jenny härstammar från Gustava socken. Vi åkte till vackra hembygdsgården bredvid hyttan i Gustavsfors för vi trodde att det var där vi skulle vara.


Hyttruinen av Gustavsforshyttan är mäktig och det var en gång en stor arbetsplats här


Var tidiga trodde vi och gick därför omkring och fotade lite under tiden vi väntade. Akvilejan växer i olika färgnyanser utefter Knoälven som rinner ut i sjön Uppämten


 Tereza till vänster mitt i bild.... men vart är alla andra som vara med på mötet? Behöver gå och fråga någon. Grannen till parkeringen var ute och tvättade bilen. Han visste. Det finns även en bygdegård i Gustavsfors. Så vi kom försent till mötet fast vi hade gått upp och åkt extra tidigt för att kunna vara med. Som det mesta i livet.... så det blev därmed ingen skillnad mot det normala. Fick i alla fall bilder från deras stora fotosamling och sedan blev det hemlagad god mat i fd skolans gymnastiksal. Vi satt bredvid två kvinnor som var bara lite äldre än jag. 95 resp 91 år. De mindes mycket väl min farmor Jenny från tiden i affären på torget i Hagfors. De var sammantaget 14 kusiner som har umgåtts genom hela livet men nu var det bara vi två kvar berättade de. En av dem mindes min farmors mans bror som skulle resa till Amerika. (Anm Min farfar Axel´s bror Arthur måste det vara) 


Tereza´s bild av akvilejan men vänd mot hyttdammen

Tereza´s bild

Roland Svensson ville visa mig den övre hammaren i Gustavsfors. Den som ligger där kraftstationen finns idag. Har varit hit och gått över bron tidigare för att kunna se städet som fortfarande sitter kvar. Roland berättar att det var en damm här med bro över och vattnet stod ca 2 meter högre än det rinner idag. Idag bara en ranglig bro


På denna bild som jag fick av en släkting till Roland (Kenneth Lindgren) som bor strax ovanför syns fortfarande vattenhjulet till hammaren till höger om bron. 


Fick även fota av denna bild som visar dammen som den såg ut när det begav sig


samt denna tavla som man hade på väggen och som är målad från fotot ovan. En mycket intressant och illustrativ bild från Gustavsfors övre hammare, kvarn och och såg. Sågen ligger lite högre längst till vänster och kvarnen strax bredvid till höger. Kenneth Lindgrens släktgård strax bredvid - det stora huset mitt i. Fick reda på att Kenneth Lindgren var målmakt i Viking under de år under 60-talet som ishockey laget var med i allsvenskan. En av de bärande i laget. Respekt!


Detta är lämningen av kvarnen. Huset står fortfarande kvar men det är tyvärr förfallet. Allt lämnades kvar som det var efter att verksamheten lades ned. 


Det fyrkantiga hålet där axeln gick in från vattenhjulet som satt strax utanför. Kvarnen var dock elektriskt driven den sista tiden


Allt är kvar men mer eller mindre förstört naturligtvis och eftersom golvet är ruttet och det finns risk för att ramla igenom så fick det anstå


Dammen mellan sågverket och kvarnen. Sågverket låg på motsatt sida (höger på bilden)


Ett lämnat stångjärn


Vi var hem till den som numer äger arbetarbostaden till övre hammaren. Blev visade och fick gå runt och titta på hur det såg ut en gång. Mycket har sparats som ex de gamla vedspisarna och kakel- och järnugnar av olika typ. Anledningen till besöket var detta sten lager där axeln till det vattendrivna hjulhuset en gång låg i 


Vi åkte sedan till Uddeholms hyttan på väg hem. Fikade uppe vid dammen mot Hyttjärnen


Vi ville fota fjärilar som det fanns mycket av här förra året. Tror att det än inte är de rätta blommorna men såg av alla knopp att det blir nog bättre om en vecka. Ur ett fjärilsperspektiv i alla fall


De är fina just nu - midsommar blomstren 


Tereza lyckades få en bild på den lilla Grönsnabbvingen

Tereza´s bild

Vet inte vad blomman heter

Tereza´s bild

Tereza´s bild

Kommer att tänka på filmen "Hemsöborna" när Karlsson lägger ut texten om modernt bruk av jordbruksmark. Klöööööver.... Jag säger bara det - klööööver. Jorden ska inte ligga i träda. Man sår klöver. För så är det. Det vet jag se... 

Tereza´s bild
Tereza´s bild



Inga kommentarer: