tisdag 13 juni 2017

170613 Nötöns naturreservat

Åkte till naturreservatet Nötön idag för att se om vi kunde se trollsländor. Det finns många av dem just här. De vackra tjärblomstren blommar nog på näst sista versen


Så fick vi se den i alla fall. Den vackra Makaon fjärilen flög omkring men försvann... ner bland tjärblomstren visade det sig. De satt kvar länge och både jag och Tereza fick tid på oss. 


Ville inte störa för mycket och efter några 10-tals bildserier tackade vi för att de var kvar och drog oss undan så de kunde slutföra det de höll på med. Har många skarpa....


Anledningen till besöket här idag var att se om jag som alternativ till min 180mm macro kan använda mitt telezoom för att fota trollsländor och fjärilar. Det visar sig gå bra om man balanserar på objektivets närgräns. Ska prova med en mellanring nästa gång och se om det funkar


Tereza i ett hav av tjärblomster


Vi hittade även några sländor. Detta är en flickslända som jag tog med min 200-500 mm. På min D500 är 500mm läget att jämföra med 750mm....


Citronfläckad kärrtrollslända tror jag det är


Inga kommentarer: