torsdag 1 juni 2017

170601 Persberg & Långban

Tereza och jag var till Persbergstrakten idag. Ville kolla om guckuskon hade börjat dyka upp. Det hade den. Vacker och ståtlig men inte helt lätt att ge rättvisa på en bild. Man vill heller inte klampa omkring bland dem för att ställa sig i rätt position bara för att "få till det"


Åkte sedan till Tibergs udde vid Långban där det blåste kallt. Gullvivorna blommar fortfarande för fullt


Midsommarblomstret är en av dessa vanliga men vackra blommor som man aldrig tröttnar på att se. 


Fick se en makaon fjäril. Satte sig ganska nära men ville inte heller nu klampa omkring bland blommorna för mycket bara för att få till bilden. Sitter inte länge och eftersom jag bara fick en chans hann jag inte kontrollera ljuset innan den flög i väg. Inte perfekt men ändå min "bästa" makaon.... 


Vi stannade till vid en sjö mellan Storfors och Kristinehamn för att äta en sen lunch. Kallt men ändå fint och man vill inte skynda sig hem för mycket.... Såg denna trollslända som jag tror kallas Guldtrollslända. 


Den brydde sig inte speciellt mycket om mig under tiden den åt upp sitt byte



Inga kommentarer: