måndag 6 augusti 2018

180806 Lapphaugen (2018 #40 Totalt #99)

Vi var och handlade mat på Coop i Kiruna. Kanske inte allt men tror att maten generellt sett är dyrare här. Åker längs vackra Tårneträsk mot Riksgränsen. Det syns  att fjällbjörkarna har tagit mycket stryk under sommaren. Hoppas de repar sig till nästa år


Inte många mil idag men det tar tid att åka i Norge. 


Vi pausar vid Abisko och får en avlägsen bild på lapporten



Vi avslutar tidigare än vi brukar. Vid Lapphaugens fjellstation. Går tom att ladda bilen här av alla ställen. Men det kanske har mer att göra med att laddstationerna behöver sitta med jämna mellanrum. Har sett att bilmärket Tesla är mycket vanlig i Norge och numer vet jag att den är i princip skattebefriad här och en av Norges populäraste bilmärken


Har sett flera info tavlor att vi åker igenom militärhistorisk mark. 


Så jag får läsa på lite



Vi går en kortare tur efter en led. Tror att det tom är en kulturstig där flera överväxta högar är eldställningar


Det är vackert hur som



söndag 5 augusti 2018

180805 Kiruna (2018 #39 Totalt #98)

 Vidare idag från Skellefteå. E10 följer mäktiga Kalix älv en bit 


Ungefär samma längd på etappen idag. Vi är nu bara 15 km från Kiruna där resan på något sätt ändå börjar fast vi inte är framme än 


Vi bor på en mycket fin camping. Alto-camping är inte stor, vilket bara är en fördel. Fantastisk utsikt från möblerna när vi fikade. Ungefär 17 grader i luften vilket känns bra med tanke på hur varmt det har varit "för" länge. Tröja... ja och det var länge sedan.


Trevligt ställe och bra ordning och inte heller dyrt. Halva priset mot "fin" campingen igår


Ska komplettera med några saker på Biltema i morgon och lite matinköp. Det är betydligt längre mellan affärerna dit vi ska

lördag 4 augusti 2018

180804 Skellefteå (2018 #38 Totalt #97)

Fortsätter från Hudiksvall vidare upp mot Kiruna. Åker man längs E4:an som följer Höga Kusten åker man över denna vackra hängbro. 


Vi pressar inte utan hinner vi 40 mil plus av transportsträckan per dag är vi nöjda. 


Vi åt lunch vid denna badplats. 


Stannar vid Swecamp i Skellefteå. Ser "internationell" ut och receptionen liknar de stora campingarna i Holland och Frankrike. Mer som en hotell foajé. Inte superbilligt men eftersom vi inte behöver 220 volt el spar vi 60 kr... Tänkte på vad gör alla dessa människor här och varför just här. Fick reda på att det finns ett Bodaborg som kan liknas vid "Fångarna på fortet". Ett "fort" är också byggt för det. Sedan finns det en stor sport och simhall i närheten. 


Vi går upp längs skidliften. Skidbacken som ligger precis bredvid är inte speciellt stor men den ligger ganska centralt i samhället. 



fredag 3 augusti 2018

180803 Hudiksvall (2018 #37 Totalt #96)

En sensommar tur uppåt. Vi försöker transportera oss upp till Kiruna så fort som möjligt även om det finns mycket att se längs vägen. Ca 140 mil från Kristinehamn verkar det vara och tar några dagar. Den lilla normala GPSén väljer vägarna bättre än den större som har många GB nedladdade detaljkartor. De kompletterar varandra bra men det är den lilla "asfaltsnörden" som oftast bestämmer... På den stora kan vi tom se vandringsleder


Det fick bli den längsta men ändå den snabbaste vägen. Lunch på gourmet restaurangen IKEA i Västerås. Vi stannar och övernattar vid Malnbadens camping. 


Fin camping samt en fin och lång strand nära Hudiksvall. Tereza fotar när jag badar..


Nej, det är inte jag som är mitt i bild. Jag är lite till vänster med bara huvudet ovanför vattenytan


måndag 30 juli 2018

180729 Brunnsberg mm (2018 #36 Totalt #95)

Vi skulle egentligen ha varit till Reinholdsfors och Åmots stångjärnsbruk men grusvägen var mycket dålig. Som ett tvättbräde och det skakade hela husbilen. Har sett det flera gånger nu. Trafikerade grusvägar som inte hyvlas/skrapas. Är tom detta en bortprioriterad kostnad till förmån för "modernare" offentliga utgifter och kostnader? Så vi fick vända och åkte istället till Brunsberg och Brunsbergs hammare


Bilden ovan är på den fina kvarnen som faktiskt användes som kvarn ända in på 1990 talet. I dag en samlingslokal, konsthall och café. Vi hade lite flyt då det öppnade kl 11 så det blev våfflor med grädde och sylt. 


En så vacker plats! Fick titta i en pärm om kvarnens och bygdens historia. 


Fick även trevlig information och kännedom om mjöl, sädeskorn, kemi, småskalighetens fördelar samt om modern malnings-teknik och dess konsekvenser på kvalitén. 


Det fanns ju förr många många lokala kvarnar innan den verksamheten precis som med järnbruken centraliserades och övergick till en icke följbar fabriksprocess. 



Effektivitet, ekonomiska marginaler, transporter. förädling och stordrift. Konsekvenser på folkhälsan.... Ett troligt officiellt nej på ung samma sätt som amalgamet inte heller påverkar kroppens funktioner fast det innehåller kvicksilver. Hmmm... fick en del tips om att försöka köpa mjöl som är gjort på eller ligger så nära sädeskornets original som möjligt, är odlat giftfritt samt är malt på gammalt vis i kvarnar med låg hastighet. Baka själv fick helt plötsligt ytterligare variabler än bara "billigare"


Intressant hur man drog elledningar förr... med inomhus isolatorer. Antagligen räckte inte isoleringen runt tråden till då utan det blev överslag om de låg nära varandra. Minns när jag var på Malta. Där hade man dragit el ledningarna  nakna i taket utan isolering..


Den vackra stenbron och till höger fick jag även reda på fanns något annat som jag inte kände till. Ebbas Alger fanns också inom området. Var inte öppet just när vi var där men fick en känsla av att detta är något att reflektera över och återvända till. 


En vacker men raserad gångbro över till herrgården



Men det var detta vi hade kommit hit för. Ruinen efter Brunsbergs hammare. Fick titta och fotografera av ett foto av hur det såg ut en gång. Finns på min site om Brunsberg


Vi gick en liten tur längs efter ån/älven ned mot sjön Värmeln. Det har funnits flera vattendrivna verksamheter här. Det ser man på lämningarna  



Onekligen en vacker och speciell plats


Nästa plats blir Rinnforsens bruk. Grusvägen här är i bra skick så det var inga problem. Har reflekterat över detta många gånger nu. Vid sidan om de stora asfalterade vägarna finns faktiskt en parallell infrastruktur av småvägar som vår GPS #2 med den mycket detaljerade offline kartan hittar i. Som de gick förr där många vägar är vackra i sig själva. Ha vägen nära huset eller uthuset var nog bara en fördel... då.


Rinnforsens bruk var en gång en omfattande verksamhet. Såg på skyltar att det fanns tre sk kolhus. Byggnader där man förvarade träkolen torrt som användes för att göra stångjärn av tackjärnet eller användbara produkter i smedjan av stångjärnet. Resterna av trä-tuben är från perioden när man ledde vattnet ned till en kraftstation och en såg längre nedströms. 


Hjulgraven där vattenhjulet till hammaren fanns



Det är både intressant och kul att stå här och se ut över "fabriksområdet" och tänka sig hur det kan ha sett ut en gång. 


Tror att övergången mellan de hästdragna transporter till lastbilar och bilar var nog många gånger smärtsam. Vänta med hästen tills någon man möter har passerat kostade inte så mycket. En liten pratstund och kanske man tom hjälpte varandra att leda hästen över. Men när man inte ens kunde ta sig över med bilen för att det var för smalt var det något annat. Brytningen mellan den gamla och nya tiden var nog många gånger både praktiskt och ekonomiskt problematisk. 


Vi följer "tuben" ned mot kraftstationen. Den är inte i bruk längre men vi behöver gå över någons privata tomt så vi avstår. Tror att det bredvid låg en vattendriven såg eller kvarn som vi såg ruinerna efter


söndag 29 juli 2018

180728 Treen´s camping (2018 #35 Totalt #94)

 Vi är kvar på Teens trevliga camping vid Fredros en dag till. Vandrar en kortare led men annars gör vi inget över huvud taget. Pratar med campinggrannar som man brukar göra. Alla lika trevliga


Det märks att det är omslag i vädret och vi väntar på att det ev tom ska kunna regna. Lyssnar på en konversation någon husbil bort om konfirmationskostymerna som en hade köpt 1967. En svart och en blå och hur mycket de kostade på kronan samt hur länge han sedan hade kunnat använda dem. En annan var bort till oss och pratade om bl a mopeder. Han var 1 år äldre och hade köpt sin Puch Dakota för under 1000 kr medan jag hade fått betala 1500 kr för min Florida. Det fanns en handlare i Arvika trakten som sålde dem nästan för inköpspriset. Det skulle jag ha velat veta om när jag 16 år hade jobbat ihop till min genom att jobba en hel sommar i skogen


Först lite trevande och sedan regn... som upphör men som börjar igen. Det regnar tom kraftigt under några timmar. Välkommet är väl inte att ta i