söndag 25 november 2018

181125 Filipstad mm

Henrik hemma och vi var bl a till Filipstad. Sol och rimfrost


Vi har passerat Filipstad många gånger men denna gång tog vi oss lite mer tid 

Tereza´s bild


Följde fina Skillerälven uppströms


så fick även jag en bild av den vackra stenbron


Kvarnen och Nils Ferlin museét längst upp i bild till höger om älvfåran


Ganska kul att tänka sig att när mina föräldrar träffades så promenerade de också troligen här. Länge sedan men ändå


Järnvägsbron. Letade efter stationshuset för att se vart NKLJ banan mot Hagfors via Motjärnshyttan började i Filipstad. Frågade en Filipstads bo men som verkade mycket osäker. Trodde i alla fall att den började mitt emot Wasa fabriken. En har kommenterat och berättade att NKLJ banan inte gick från Filipstad Östra utan från Västra station



Gamla kvarnen


Vi hittade Filipstads västra station som ligger utmed Inlandsbanan. Fick reda på när jag kollade hemma att Filipstad Västra är slutstationen i Filipstad för NKLJ spåret.


Mot perrongen


Framsidan. Filipstad har varit mer betydelsefullt än vad man kan tro idag. Två tågstationer och två järnvägslinjer som passerat. NKLJ banan byggdes ju initialt från Västra station för att transportera malmen från gruvorna i Persberg och Nordmark till Motjärnshyttan och de andra hyttorna som fanns i Hagfors trakten. Filipstad var under flera hundra år ett slags industriellt centrum - navet kring Värmlands järnhantering. Tom Oxhälja hade ursprungligen med järnbrukshanteingen att göra. 


Ser ut som en slags godsmottagning. 


När man ändå går på banvallen så kan man passa på att ta ett kort uppåt älven mot bron som man åker över när man idag åker igenom Filipstad








söndag 18 november 2018

181118 Karlskoga mm

Tereza och jag var till Lunedet, strax söder om Storfors. Ville besöka den fina brukslämningen som egentligen heter Knappforsen. Inget är kvar av hyttorna. Det fanns faktiskt två här en gång i tiden. De startades under 1800-talets mitt och det var då de flesta fick läggas ned. Även dessa. Det som är kvar från den tiden är bl a den fina kvarnen


Det som står på informationsskylten nedan vid bruket har jag skrivit av. Finns på min site om hyttor och bruk och där just om Knappforsen


Bergsmansgården.... 



Märks väl att det fanns en hytta här. Mycket som är byggt i sinnersten som var en restprodukt från tackjärnstillverkningen. Husgrunder och kanalkanter mm mm


Kvarnen är i stort sett intakt





Vattenhjulet kan tänkas var det som i sin tur drev kvarnhjulen


Bergslagskanalen på väg mot Sjöändan passerar här


Först en bild med den riktiga kameran


och samma utsnitt men med mobilens kamera som har en funktion för långtidsexponering


Så oerhört enkelt att göra denna typ av bilder mot en vanlig kamera som man behöver ha olika typer av gråfilter till


Två kanaler - en på vardera sidan om forsen. 


Vi åkte mot Karlskoga och Alfred Nobel museét. Ville kolla när det var öppet. För 2018 var det öppet 19/6 till sista augusti. Värt ett besök skulle jag tro


Det fanns ett järnbruk här en gång som kallades just Björkborns bruk. Inget kvar att se idag och tror att det ligger en annan form av industri på platsen



Det ursprungliga Bofors järnbruk. Vattnet leds förbi och via en kraftstation idag. Mumblingshamrarna står fortfarande kvar där de stod då det begav sig. Fantastiskt roligt att se



Det som står på informationstavlan har jag skrivit rent på min site om hyttor och bruk. Klicka på länken ifall du vill läsa...


Inte mycket av vattnet från älven rinner ursprungliga fåran. Den leds istället via kraftstationen bredvid. Att det låg en industri mitt i älvfåran är dock lätt att se


fredag 16 november 2018

181116 Hagfors mm

Tereza och jag var till Hagfors idag. Ville besöka dels Hagfors järnvägsmuseum och även Monica Zetterlunds museum där man just nu har en utställning om UHB. Denna fina model hade tillverkaren tidigare ute i sin trädgård...


Tågstationen och bryggan för Vingäng kallades "Porten till norra Klarälvendalen" kan man läsa




Monica Zetterlunds liv som artist sammanfaller ju i stora delar med mitt eget liv. Festerna under somrarna sent 60-tal i folkparkerna känns när man tänker på dem. 



Skrönan att när Hagfors blev Sveriges näst sista stad så skulle man ha en Ekshäring på lättviktare i stadsvapnet därför att det var en så vanlig syn när de kom för att jobba i järnverket. Säffle blev Sveriges sista stad. 












Vi lunchade i Munkfors. Ett ställe som är OK.... ända tills man funderar ett varv till. Tereza och jag tog stekt gös resp älgbiffar till lunch. "Hemlagade" biffar gjorda på riktig älgfärs. Frågade för säkerhets skull. Vi åt bägge två med andra ord vild fisk och vilt älgkött, Det är definitivt inte dåligt som dagens. Hur mycket får man betala normalt för att äta det..? Vi stannade till vid Kvarntorp i Forshaga


Har varit här förut men tog då bilderna inte primärt för att platsa i min hytt och hammar sammanställning. Ville få fram hur vägen genom Kvarntorps bruk ser ut i dag


Det fanns två hamrar här. Plus såg och kvarn


En stor och betydande arbetsplats en gång i tiden. En närboende berättar att man ledde vatten från dammen via trärör ned till hammaren och sågen. En ångmaskin installerades senare för att i första hand driva sågen. 


Kvarntorps herrgård. Området hette tidigare Hall berättar han som brukar komma ut och prata när vi är här