lördag 8 juni 2024

240607 Kristinehamn

 Till Kristinehamn och "nya lägenheten". Vi var tidiga och fick vänta ända tills 18 innan leveransen kom. Hade kontakt med IKEA på chat. En avbröt chatten när jag ville ha reda på status. En trevligare Linda.. kollade och såg att allt var OK men försenat. Har ju åkt ända från Trosa för att ta emot. Ingen toalett har vi heller. Det blev till att bl a smygpinka i busken då och då

Märkligt med IKEA. Finns inget telefon nummer att ringa längre. En AI robot som jag förväntas chatta med. Till slut fick jag i alla fall chatta med en människa. Saknar tiden när man kunde hamna hos ett support center och i alla fall få prata och ställa motfrågor. Men.. det är ju likadant över allt numer. Vårdcentralen, banken, Internet leverantören osv osv. Ingen har bemanning för att prata med kunden

Jo, vid Herrgårdscampingen i Kristinehamn svarade en människa. Blev ju försenade så jag fick chansa och åka hämta nyckel medan jag väntade på IKEA leveransen. Men det var egentigen lugnt. De har rutiner för sena gäster. Leveransen kom till slut. Mycket att bära in

Beställde pizza med utkörning. Den satt bra på altanen i kvälls solen. Mycket stor trevlig camping och välskött. 


Kristinehamn är nog egentligen minst lika mycket en sommarstad som Trosa. På sitt sätt. Inte så många sommar resturanger men i övrigt lika många turister. 

Det hade varit skolavslutning. En lastbil med både uppklädda och vitklädda unga spelade dunka dunka med sång. Vi har tagit studenten. Vi har tagit studenten. Fy faaan va vi är bra. Om igen och igen. Flera varv ut till Picasso statyn och tillbaka. Men det finns inget som stör egentligen. Glada unga människor. Kvinnan utanför den norska husbilen bredvid oss sjöng med. Kanske hon kommer väl ihåg vad som hände den dagen för egen del... 

Minns lite om sättet av förhålla sig till livet från Munkfors tiden. Lite stökigt och högljutt ibland men det fanns ingen agressivitet mot någon. Tänker även på mina skolavslutningar. Vi har gått i samma klass under flera år. Vi skriker och tjoar på dreck-bilens lastbilsflak. Inte tänkte man eller ens trodde att de flesta som man kände så väl bara skulle försvinna ut ur livet. Vuxen livet börjar nu och flera av dem såg jag i princip aldrig mer. Konstigt


Hade lite kontakt med grannen om häcken mot gatan. Var och en sköter ju sin del. Vi kom överens om att gräva och sätta ny häck så vi får bättre insynsskydd. Tänker även göra en liten uteplats mot morgonsolen vad det lider. Trevligt. Det börjar röra på sig. 


Hyrde kärra som hade kör ramp. Efter tips från kvinnan i Q8 macken. Hon frågade varför jag ville hyra bilsläpkärran utan att hämta bil. Bra tips där. Lite Värmländsk omtanke.... kanske. Billigare också. En tvättmaskin väger mycket och hade ingen lust att lyfta den själv. Slapp jag ju när jag hade tagit med en tipp kärra. Spisen hamnade också vid återvinningen men den är lättare. 

Kommer fram en man från ingenstans vid återvinningen och frågar om jag behöver hjälp med vitvarorna. Ja, vi är i Värmland nu. Skulle aldrig hända i Trosa. Kanske skulle de hjälpa mig om jag bad. Tror det. Det visade sig att mannen nog var värmlänning men det var för 21 år sedan berättade han. Han har bott och jobbat på Hawaii visade det sig. Han pekade på sin keps för att illustrera. Men insåg lite senare att det var fel keps och vi skrattade. Han har kommit hem tillbaka nu... 

Å andra sidan finns en artighets- och hälsnings kodex i Trosa som inte finns i Värmland. Man hälsar på varandra. Alla och nästan alltid. Unga och barn hälsar på mig när jag möter dem. Inget surt eller måste över det heller. Var förvånad i början. Vi Värmlänningar gör inte det normalt med främlingar vi möter. 

En fika på Ejes måste man ju ta. Trevligt. Länge sedan det hette så men vem bryr sig. 
Minns mina trevliga arbetskamrater Anna-Lisa och Ingrid som under min Komrev tid tog mig med dit. 40-45 år sedan.... och möblerna är desamma


Stopp i Södertälje och besök på Biltema. Ett gäng kartonger samt en H1 lampa. Enda anmärkningen på besiktningen för någon dag sedan. En lågprisbil som har gått 17.000 mil plus och som det i princip aldrig är fel på.... 


Inga kommentarer: