torsdag 30 maj 2024

240530 Trosa promenad

 Det är mycket nu. Lägenheten i princip såld men har problem med att få uppgifter om tidplan från hantverkarna. Nya ägaren, snart i alla fall, vill flytta in redan om en månad annars får hon problem. Ja... så jag behöver just nu göra något annat än att stirra på telefonen som ändå inte ringer fast man vill

 
Ja, bland de sista promenaderna i och runt Trosa. Blir annat att göra under juni

 
Alla platser har sina plus och minus. Det är inte alltid sämre eller bättre. Bara annorlunda och ibland är bara det tillräckligt. Men det är trevligt i Torsa. Det finns något här som inte syns men märks. De man möter hälsar. Alla inkl de unga och även de riktigt unga. Tänker fortfarande på det som ovanligt.

Minns hur det var i Munkfors under 50-tal och kanske 60-tal. Kodexén var att man hälsade. Även på i praktiken bilarna som man kände igen. Man förutsatte att den som körde var den man hälsade på men inte alltid. De gånger jag lånade min fars bil fick jag hälsa på ganska många obekanta "bilar".

Borgar Lorang som kände alla. Han var alltid mycket noga med att hälsa på oss unga



 
Fujifilm X100VI har riktigt bra närgräns. Bland annat



Kan äntligen redigera raw bilder från min X100VI. Det tog tid. Två månader innan jag kunde. Behövde även byta version på DXO Photolab och nu har man på nytt ganska många timmar framför datorn innan man blir bekant med den nya program versionen. Så är inte på banan än men det blir OK i alla fall

Å andra sidan.... hur noga är det på en 10-gradig skala? Mindre än 2



 

2 kommentarer:

bengtsalander.blogspot.com sa...

Bilderna ser jättebra ut. Kan inte bli bättre.
Jaha, du fick byte till senaste versionen av Phitolab.
Är det värt att byta från 6:an till 7:an i mitt fall som inte behöver det för kamerans skull?
//Bengt

Lars-Gunnar Nyqvist sa...

Nej, inte som jag ser det. På marginalen i så fall. Någon meny på annat ställe. Trodde jag behövde byta men kunde ha varit kvar

//LGN