onsdag 27 december 2023

231227 Stendörren

Fint vinterväder idag. Bråttom bråttom när man inser det. Tar med tele zoomen för jag vill testa lite i verkliga livet om ekipaget med Z7:an egentligen håller. Det första jag får se när jag kommer ut för att borsta av och skrapa rutorna på bilen. En "kram". Någon har skrivit kram och en glad gubbe i snön på min bil. Det var ju trevligt. Det var länge sedan som någon gjorde det. 

Har ett minne från just det. När jag började på kommunkontoret vid Munkfors kommun hade jag bilen framför byggnaden. Den låg framför den nybyggda Forsnäs grundskola i Munkfors. Elever upp till 9:an och då bör man vara i 16 års åldern. Det hände några gånger att flickor från 9:an etc hade ställt sig strategiskt och i rätt tid för att de ville lifta med mig. Antar att det var även de som skrev både det ena och andra på rutan på min bil som jag hade då. En Mercedes 190 bensin.
Men... var 21 år då. Inte 73 år - snart 74 😏 så texten betyder inte samma sak. 


Jagar ljuset. Det är is på vattnet men den bär inte. Såg inte att vattnet stundtals var alldeles brunfärgat förrän jag kom hem och såg bilderna. Antagligen rinner det ut vatten från en mosse just här


Såg att ett sk streck försvann på bränslemätaren när jag hade åkte en bit. Hmm... ska jag chansa eller åka och fylla. Det går bara 50 liter i tanken och man vet inte om allt kan användas om det är lite  kvar i tanken. Nja, åkte till Vagnhärad för säkerhets skull. Naturligtvis höll man på med att byta räcken över en bro så det var lite knepigt att ta sig över. I bägge riktiningarna. Det jävlas bland bergen. Men det brukar det göra


Det var is några 100 tals meter ut från strankanten. Inga knölsvanar med andra ord. Det brukar var 5-10 par som håller till här. Så testa telezoomen och Z7:an på dem kunde jag bara glömma. Men fick i alla fall äran att bära dem som extra tyngd i fotoväskan. Alltid något. 

Men kom ut i alla fall. Det är det viktigaste



Inga kommentarer: