tisdag 26 december 2023

231226 Promenad

 Gick en av mina vanliga turer. Insåg att jag kommer att få problem med att gå hela så jag kortade av den några km. Det är 1-2 dm snö och det är lite jobbigare att kliva omkring i den än ingen snö alls. Får skylla på det i alla fall. Bara jag och en hare som har följt en avsnitt av Sörmlands leden. Nja, en husse tror jag det är av storleken på skorna att döma samt en snöglad hund hade korsat längre fram. Minns bl a vår Roy för länge sedan och hur glad han var åt just snö. Helt vild. 


Strax efter bilden nedan så gick jag lite hukande under en tall som det fanns mycket snö i. En mindre uggla flög iväg alldeles ovanför huvudet. Snö rasade ned på mig. Synd, hade gärna velat se den innan och kanske ha fått tagit en bild på det avståndet. Har ju ett kortare tele på kameran i form av ett makro. Går att använda på vilka avstånd som helst. Kort men "bred" fågel som flög på ugglors vis. Helt ljudlöst. Hörs inte det minsta. 


Flera träd som hänger tungt med snö och is. Har inte gått av än men det kanske en del gör om det kommer mer. Ensam... det är det viktigaste. I alla fall att det får vara tjatter och flamsfritt. 


Som så ofta numer tänker jag på min barndom, uppväxt och min första period som vuxen. Vet inte vad det är som hänt. Minnena forsar fram hela tiden. Som om jag har öppnat en dammlucka. Nja, jag vet nog vad det är som pågår. Behöver revidera och se mina upplevelser och "minnen" ur ett annat ljus. På lite håll ur en annan vinkel. Det är jobbigare än vad det låter men samtidigt gör det mig mer och mer fri. Fri på riktigt. 



Inga kommentarer: