tisdag 22 augusti 2023

230822 Stora Alsjöns naturreservat

 Det är svamptider nu. Ville kolla om det går att få någon bra bild. Lite som blå- och vitsippor. Hur många bilder har man inte tagit av de vanligaste. Å andra sidan de jag tog idag - tog jag just idag. 


Det är väldigt gott om svamp. Karl Johan är jag ganska säker på. Ska egentligen vara kungen av svampar med ibland extrema priser på fin resturangen. Men... vågar inte riktigt lita på att jag har plockat rätt




För mig är det inte viktigt att plocka dem. De är vackra där de står. I olika storlekar



Det är så här man tänker på Karl Johan svampen. Hukar sig i ljungen


Vi letade inte mycket men lite efter den mest eftersökta. Vi fann denna. Bara denna. Vi lät den stå för någon annan. 


Den dagen man inte kan få vara i denna miljö ser jag inte fram emot. Dvs att inte kunna eller orka. Betyder så mycket för mig



En ung Karl Johan. En är tagen med högt ISO tal. Den andra med normalt ISO men med hjälp av blixten. Det är helt otroligt. Höga ISO tal från denna kamera ser ganska lika ut som de som är tagna på sk BAS ISO. Det har hänt mycket på sensor sidan de senaste 5-10 åren. 



Det var oväntat. En gigantisk fingersvamp. När vi kollade runt när fanns 5-10 st till. Denna var dock störst. Ca 20 * 40 cm



Inga kommentarer: