söndag 12 juni 2022

220612 Vattgruvsmossen

 Vi var till Vattgruvsmossens naturreservat. ville kolla om den ovanliga flugtrumpeten blommar. Mest knopp än så länge och någon enstaka som börjar slå ut. 

 
Fujifilm GFX 100S plus Fujifilm GF 120 mm makro
 
Blomman är ganska stor och mäktig men det är lite tidigt. Vi träffade på en grupp som hade övernattat. Egentligen två grupper som hade övernattat. En i den ena pratade om de två andra insektsätande arterna som växer här. "Det finns många.. överallt". Måste ha fel på ögonen för jag såg ingen över huvud taget. Han visade mig. Det visste jag inte. När de börjar komma på säsongen ser de ut som jag minns dem men i pytte pytte format. Man fick huka sig ordentligt för att se att det var de två sorterna sileshår. Alltså växer Sveriges alla tre insektsätande växterna just här

Fujifilm GFX 100S plus Fujifilm GF 120 mm makro
 
Lingon blomman är mycket vacker men svårt att återge det på ett foto. Men den blommar nu i alla fall i stor mängd och snart blir det till och med lingon....

Fujifilm GFX 100S plus Fujifilm GF 120 mm makro
 
Fick vara med på en stor naturupplevelse. Såg något stort sitta i träd bredvid vägen. Den kommer förmodligen att flyga iväg men tar ut kameran så får vi se. "Fel" kamera och fel objektiv. Ett 120 mm makro på en mellanformatskamera blir ca 90-95mm på en sk fullformat. Men fick bild på min första lappuggla i alla fall. Gick inte närmare än så med mitt makro

 
Fujifilm GFX 100S plus Fujifilm GF 120 mm makro
 
Går att förstora och zooma i datorn också. Till viss del i alla fall. Den var mycket stor. Minst en halvmeter. När vi hade gått tillbaka till bilen och stod och tittade så flög den i väg efter 5-10 minuter. Långsamt och helt ljudlöst. Tack för det. Kommer att minnas att du lät mig komma i alla fall 10 meter nära. Pratade lite med den. Ingen reaktion. Kanske var det dialekten. Efter några bilder backade jag undan.

Fujifilm GFX 100S plus Fujifilm GF 120 mm makro
 
Den satt dock kvar en bra stund till medan jag försökte hitta ett ställe att hoppa över det vattenfyllda krondiket utan att bli blöt om fötterna. Det stället hittade jag inte men kom över i alla fall. 

Fujifilm GFX 100S plus Fujifilm GF 120 mm makro
 
Flugtrumpet. 


Nikon Z7 plus Nikon (Z) 105mm makro
Tereza´s bild


Nikon Z7 plus Nikon (Z) 105mm makro
Tereza´s bild


Nikon Z7 plus Nikon (Z) 105mm makro
Tereza´s bild


Nikon Z7 plus Nikon (Z) 105mm makro
Tereza´s bild


Nikon Z7 plus Nikon (Z) 105mm makro
Tereza´s bild


 

 

Inga kommentarer: