måndag 28 mars 2022

220328 Tullgarn mm

Åkte själv till Tullgarn idag. Ville se om våren syns till där mer än här där vi bor. Många öppna och skötta ytor som det "normalt" växer rejält i. Men det är kallt idag och det blåser snålt - minst sagt


Såga ner en ek av den här omfattningen. Inte samma sak som att rensa ut sly precis. Den har ju stått där i flera hudra år. Skulle tro att det fattas ett mer eller mindre formellt beslut att ta ned det. Det känns nog även för den som sågar ned 



Bilden ovan är med markro telet och Fujifilm GFX100S som är en sk mellanformatare. Har delförstorat i datorn nedan. Helt otroligt skarpt




Detta var en överraskning. Oväntat på flera sätt. Såg kanske 5 ormar som en efter en ringlade in under trädet. Två tomma ormskinn som blåste iväg i vinden. Har aldrig sett ett ömsat helt komplett ormskinn förut men hann tyvärr inte med att fota innan det blåste iväg. Tror det är en huggorm utan zick zack ränder. Ormen har ju inga gula fläckar på sidan av huvudet som snokar har. De andra jag såg hade zick zack ränder. En kolsvart och en brun hann jag se tydligt. Tror inte heller att snokar och huggormar normalt ligger bredvid varandra och "kelas". Gick inte så nära - förstorade hemma i datorn - och var där inte så lång tid. Såg att de blev nervösa över att jag var där... Några snabba hann jag få iväg i alla fall. Tror det var OK

Har tänkt om vad gäller djur och fågelbilder - ganska mycket. Efter att ha sett och fått inblick i vad vissa människor gör eller är beredda på att göra för att få sin bild med många tummen upp i en FnasBock grupp. Riktigt motbjudande när man förstår att de tycker det ex är OK att ägna lång tid åt fågelunge fotografering där föräldrarna sitter nervösa 50 meter bort. Stolt lägga upp en ny bild varje dag tagen vid samma tillfälle. Helt makalöst


Vackra dörrar till stallet. De är mycket höga. Antagligen för att de lite finare sprättjökarna och mamsellerna vid slottet skulle kunna rida in i resp ut ur stallet. Många tankar om det... Om de red in betydde det väl att de inte ens gjorde sig omaket att gå av hästen för att själva öppna dörren. Undrar om de som sprang fram för att hålla upp dörrarna i alla fall fick en nick som tack eller.... ?


Åkte till en annan plats för att se om det växte något. En hel del tussilago men de huttrar rejält i vinden. 



Det finns ju en del djur, fåglar och växter som har kommit in från vänster. När jag tänker på växter så ser jag framför mig lupinerna. Som mattor numer längs dikena. Rallarrosen ser jag inte så ofta längre men väl lupiner som sagt. Denna växt vet jag inget om men den konkurrerar ju vad gäller växtplats med kabelekan. Kanske är det den som åsyftas i texten på skylten


Samma lekar oavsett generation. Att bygga koja måste finnas i generna på något sätt


 

Inga kommentarer: