måndag 5 mars 2018

180305 Spjutbäckens bruk

Spjutbäcken blev mitt första dokumenterade industriminne som jag besöker efter att ha jobbat med mitt lilla projekt. Ser nu på platsen med lite andra ögon än vad jag skulle ha gjort för en månad sedan. Ser trolig gammal vägsträckning, anläggningar som inte fanns då plus många andra saker som jag inte har tänkt på förut. Ingen skylt som talar om att det finns ett industriminne här...


Inte heller någon skylt på plats som berättar att här låg faktiskt ett litet bruk. Bl a en stångjärnshammare för att bearbeta tackjärnet till smidbart järn. Tackjärnet kom från Karlskoga och malmen till hyttan i Karlskoga från Persberg.  Det fanns även en spikhammare här under 1800-talet. Finns mer info via en länk längst ned på denna sida. 


Skulle gissa att dammen låg lite högre förr så man kunde utnyttja fallhöjden maximalt. 


Fick tillåtelse att använda en bild på Sören Andersson (längst fram), hans bror Sune och resten av familjen från 1957. Mycket intressant då man tydligt ser att dammen var uppdämd högre på den tiden


"Spjutbäcksbron"


Det var ett sk hammarbruk med vattendriven stångjärnshammare. 



Min första bild dokumentation från egna projektet Värmländsk tidig industrihistoria. Har en egen blogg för just detta som du gärna får titta i, ha synpunkter på

Inga kommentarer: