onsdag 14 juli 2021

210713 Vadstena - Motala

 Vi är på väg till Vadstena och får syn på den vackra och välbevarade stenbron bredvid den nya vägen.

 
Öjebron, som uppfördes år 1797 i kallhamrad gråsten, är en av landsets längsta stenvalvsbroar. Den är 65 meter lång mellan landfästena och har åtta valv. Varje bropelare har på uppströmssidan en isbrytare
 
Redan under medeltiden fanns här över Svartån en bro, som ingick i vägen Linköping - Skänninge - Vadstena. Sedan en träbro brunnit på 1790-talet byggdes den nuvarande av kommisionslantmätare Adam Wadman. Öjebon är sedan 1958 avstängd för all fordonstrafik
 
Enligt kungligt beslut 1934 skall bron vårdas av Riksantikvarieämbetet
 
 
Det visar sig inte vara helt enkelt att få en bra avståndsbild på den. Privata tomter och det går inte att få en bra vinkel med kameran

 
Vi är ganska tidiga och det är nog bra det. Parkeringen var smitfull när vi kom tillbaka. Vadstena är en gammal pittoresk stad. Mycket trevligt att gå runt här 
 
 
Heliga Birgitta står staty utanför 

 
Klostret och kyrkan


 
Läser men greppar ändå inte allt detta


 
Vi såg i alla fall 3 personer som gick upp från stranden med badrock på. Mannen som hade lämnat sin på gräsmattan pratade vi med. Han hade nyss badat. Det visade sig att han var pensionerad präst från Örebro där han hade haft sin tjänst och som hade konverterat till att bli katolik. Tereza lade märke till ringarna... Han hyrde en lägenhet av Klostret / kyrkan som äger alla husen som ligger så fint längs Vättern stranden. En synnerligen trevlig man visade det sig

 
Vi gick vidare mot Vadstena slott

 
Hör en familj med 5-6 personer i olika åldrar prata Värmländska. Inte vilken värmländska som helst. Låter som om de är från Bergsäng. Frågar dem och jo, mycket riktigt. Hörs det så väl? Skojar de? 
 
Det visade sig i alla fall att kvinnans mamma hade haft en kiosk i närheten av brofästet när man svänger av mot Edebäck från 62:an. Inte Linneas kiosk som fanns lite längre bort. Mannen var uppvuxen på Gärdet där även jag har bott. Poletten föll inte riktigt ned med min farfars och farmors affär på torget eller affären i Edebäck. De såg dock lite konfunderade ut. Tror faktiskt den gjorde det lite senare

 
Båtplatser i vallgraven... 






 
Vilket trevligt samhälle. Här skulle jag inte ha något emot att bo - om man fick bo i de äldre delarna. Mannen vi pratade med menade att de flesta lägenheterna är hyresrätter som kyrkan / klostret äger. Bostadsrätterna är nyare och ligger en bit ifrån




 
Gatsten och tom kullerstensgator som har fått vara som de är. Bara det

 
Motala ligger inte långt härifrån. Bara någon mil. Vi följer vattnet bort mot slussen. Vi hade parkerat ganska nära. Var borta någon timme och när jag avslutade tiden i mobilappen kostade det 2:36. Heder åt det samhället
 
 
Javisst ja. Vätternrundan förknippar man ju med Motala. Vi åkte lite fel och passerade även förbi Motala verkstad. Det var egentligen bra då det framgick tydligt vad det är man tillverkar här inom verkstadsindustrin. Tåg set.... 


 
Tereza tar bild på mig när jag pratar lite med en kvinna som tilltalas "mamma" av sin dotter i nästan min ålder. Hon ville att dottern skulle fota henne och mig på samma kort. Värmlänningar känns igen överallt

 
Tror det kallades fordonsmuseum. Det var riktigt bra och intressant. Många minnesbilder passerade

 
Så många modeller det ändå fanns. Fann inte min radio tyvärr

 
Men en sådan här har jag skrivit mycket på. Den hade engångsfärgband samt snurrande kula och var top of the line. Den lät som en kulspruta om någon skrev med hög hastighet. Tippex var mycket använt på den tiden. Dels som ett vitt litet karbonpapper och dels som färg man kunde måla över där man hade skrivit fel.  Det luktade svagt tippex på alla kontor på den tiden. Vilket mörker det var med detta. Det blev alltid något fel. Ofta på något av de sista orden när man slappnade av lite och ökade hastigheten.

 
Min första mobil telefon var av denna typ. En Motorola tror jag det var. Ungefär som en jaktradio. Inte så dyra att köpa men däremot dyrt att ringa. 

 
Tror att min gula Partner såg var lite modernare men den saknade kastskydd som denna samt broms på kjedjan när man släppte gasen. För att inte prata om vibrations dämpning. Hyrde den 15 år gammal. Upp med den på pakethållaren på mopeden som jag hade fått efter min mamma, efter att Sune vid Sune Söderbergs motorsågsservice i Munkfors hade visat mig hur man gjorde med choken och oljan. Helt otroligt. Ingen utbildning och sågen skulle idag klassas som mycket farlig att använda. Men.... jag började tjäna pengar med den

 
Sommaren efter använde jag dock en annan såg, en Husqvarna, i jobbet med att fälla timmer och massaved för Jordbrukskassans räkning. I slutet av sommaren 1966 kunna jag köpa en ny Puch Florida. Hela 1.600 kr kostade den. Nostalgi på hög nivå när man ser sin moped och stolthet. Som jag hade köpt för egna ihoptjänade pengar
 
KPI år 1966 är 203. 2021 i juni är det 1949. Betyder att skillnaden mellan 1966 och 2021 är nästan 10 gånger. Betyder i sin tur att mopeden idag skulle ha kostat ungefär 16.000 kr.
 
 
Hade ingen Silverpil men Lars Wedlin hade. Klassades som lätt motorcykel då. Provåkte den några gånger. 175cc, råstark och mycket trevlig samt lättkörd 

 
Tereza är måttligt road av gamla bilar etc. Hon tar en selfie när hon fikar under tiden. Vi äter lunch i närheten senare. Fanns pannkakor till efterrätt där man kunde välja sötsur Kinasås till. Märklig kombo men det var faktiskt riktigt gott men starkt. Man kan välja på mycket som man vill dricka till maten men idag finns inte mjölk som ett alternativ. Undrar när man slutade med ha mjölk som måltidsdryck på menyn?

 
Trodde det skulle gå lätt att hitta till masterna från radions barndom i Sverige. Nja, vi fick anstränga oss. Avstängt, cykelväg och kyrkogård. Märkligt. Man vill helt enkelt att man inte kommer och kollar. Det ska visst gå bra att klättra upp i masterna med guide. Sveriges radio Motala... Den tiden när radions utsändningar skedde över långvåg. Gläder mig åt att äntligen ha sett dem 


 

 

 

210712 Cykla längs Göta kanal

 Vi har planerat att cykla en bit längs Göta kanal. Vi tänkte starta vid Mem där kanalen startar eller slutar beroende på hur man ser det. Mem ligger längst in i Östersjöviken Slätbaken . 

Bilderna, inkl den filmen, som följer nedan är en mix av mina och Tereza´s. Någon är tagen med Nikon kameran men merparten är tagna med våra mobiler... Praktiskt och tillräckligt bra


Vi tänker cykla mot och till Söderköping och kanske en bit längre. Beroende på


Man fick stå 4 timmar med datum skiva men tyckte att det lätt kan bli stressigt att bara ha 4 timmar på sig. Vi ska ju äta lunch efter vägen också. Nja, köpte en 24 timmars biljett för säkerhets skull


Vi fick faktiskt, lite pinsamt, leta var cykelvägen börjar.... Till slut förstod vi att man måste ta cykeln över slussporten och börja på andra sidan. Så invecklat var det nu ju inte men man vill helst se ut som man är världsvan, kan och vet allt samt fram för allt ger skenet av att man har gjort detta förut.. 


Skylten för mig visar att det var ett sätt att tala om vart man är under transporten. Då... Idag är det ju väl bara privatbåtar som är på kanalen. Oftast vet nog de vart man är på kartan. I  alla fall den som kör. Kul ändå att den får sitta kvar som ett minne från en annan tid


Vi ville köpa glass när vi senare kom tillbaka. Många bord lediga men alla lediga bord stod i  solgasset. Fattades nog en hel del parasoller där


Fören på denna passagerarbåt pekar ut mot viken och havet



Fantastiskt lätt att cykla och mycket vackert. Ingen trängsel precis fast man mötte en del. Cyklister iklädda kroppsnära sparkdräkt och med cyklar som har smala fälgar såg vi inte av över huvud taget. Vi pratade lite med ett annat par som bodde i närheten och som gör denna tur då och då. De berättade att de flåshurtiga är normalt inte här och åker

Gjorde även en liten film... 


Ordagrant från textbilden nedan....

En helt ny kanalbank

Kanalbanken mellan Tegelbruket och Mem har varit ett problembarn ända sedan kanalbygget startade. Redan 1834 omnämns den som Göta kanals akilleshäl i ett protokoll. Anledningen är dåliga markförhållanden som gjort att kanalbanken sjunker. 

För att säkerställa kanalens fortsatta drift påbörjades därför 2017 en av de största insatserna sedan kanalen byggdes. Bit för bit schaktades den befintliga kanalbanken bort och en ny bank, med en kärna av lättfyllning, byggdes upp. Som tätning mot kanalen användes ett system av skyddsdukar, gummiduk och lera. 

För att båtttrafiken inte skulle påverkas genomfördes renoveringen över två vintersäsonger och sträckan kunde återinvigas lagom till kanalöppningen 2019. Då hade 3.400 meter kanalbank byggts. Projektet är en del av det stora renoveringsprogrammet Göta kanal 2.0 - det största renoveringsarbetet sedan invigningen 1832. 



 
Nedan på delföstorningen står ordagrant
 
Göta kanal - En vacker historia
 Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turist attraktioner och har utsetts till århundradets byggnadsverk. Mellan 1810 och 1832 skapades den 190 km långa kanalen, varav 87 km grävdes för hand av totalt 58.000 svenska soldater. Initiativtagare och byggherre var Baltzar von Platen. Under hela 1800-talet hade kanalen stor betydelse som transportled, både för varor och passagerare.

Göta kanal sträcker sig mellan Mem vid Östersjön och Sjötorp vid Vänern och har 58 slussar. Kanalen når sin högsta punkt, 91.8 m över havet i sjön Viken. Tillsammans med Trollhätte kanal förbinder Göta kanal Stockholm och Göteborg vattenvägen.

Göta kanal är idag ett fantastiskt upplevelseområde med ett stort utbud av aktiviteter. Kanalkryssningar, slussning med egen båt, paddling, vandring och cykling på en av Sveriges vackraste cykelleder. Längs kanalen hittar du också bekväma boeenden. Kanalens slussar är lika spännande att uppleva från land som från båt och lockar stora mängder åskådare.



 
 Tavlan sitter vid slussen i Söderköping och på delförstorningen nedan står ordagrant.

Dopnamn: Söderköping
Byggnadsår: 1847
Tekniskt fakta: Slussen i Söderköping är en enkelsluss med hydralisk manövrering och den har en fallhöjd på 2.4 meter. Lågportarna (det översta slussportsparet) har sin ursprungliga gjutjärnsstomme kvar. 

Övrigt: Den sluss i Söderköping som fartygen idag färdas igenom är inte den ursprungliga. slussen från 1832 som var byggd på alltför dålig grund varför den helt enkelt började sjunka ganska omedelbart efter dess färdigställande. 

Slusshistorik: Flera av kanalens ursprungliga magasin och andra byggnader har fått stå kvar i Söderköping. den slussvaktarbostad som finns här är till exempel byggd 1869 - 1870. Men åtminstone två av magasinen är byggda på 1830-talet. en olycka händer så lätt, så även i Söderköpings sluss. Den tredje juni 1931 brakade kanalångaren Juno rakt in i slussportarna. Maskinisten hade missuppfattat styrmannens signal och istället för att slå full back hade han satt full fart framåt. Eftersom Juno befann sig inne i slussen då olyckan hände kunde katastrofen varit förödande. Nu höll det bakre slussportsparet och trycktes igen av deet framrusande vattnet. Om inte portarna hade stängts kunde ett stort antal hus blivit översvämmade eftersom de låg lägre än slussen. Redan efter 10 dagar var dock slussen reparerad och båttrafiken igång som vanligt.

 
Som sagt. Man har behållit många av husen längs kanalen i Söderköping från tiden det begav sig

 
 
Ramunderberget... Ett av alla dessa namn som man har hört men aldrig fått ett eget begrepp kring.  

 
 Nu gick jag i alla fall upp. Räknade på nedväg trappstegen. Strax under 300...


Vacker utsikt över Söderköping och bygden. Naturligtvis...

 
Helt klart en bra plats att bo på

 
Skulle tro att både planer och många löften har bytts under detta tak

 
Tereza ville inte med upp. Väntade i skuggan vid slussen

 
Ceasar sallad vid en resturrang där byggnaden en gång hade varit ett ölbryggeri

 
Tillbaka igen. De 4 timmarna gratis parkering vid Mem hade varit ganska lagom. Vi var tillbaka inom tiden men med ganska lite marginal. Så liten marginal att vi nog hade behövt skynda oss tillbaka om man hade haft ambitionen att komma i tid. Nu slapp vi stressa men det kostade 150 kr

 
Kanalen är grävd naturligtvis, till och med handgrävd av utkommenderad militär. Jorden är just här mestadels upplagd bara på ena sidan av kanalen. Nivåskillnaden märks när man åker ned på vägen strax bredvid.


Hyrt rum på Stora hotellet i Norrköping. Hade inte räknat med att vi inte kunde ställa oss på en bevakad utomhus parkering vid hotellet. Det fanns platser i ett parkeringshus men med bara en takhöjd på 1.90. Problem för oss då vi har cyklarna på taket. Det löste sig då vi kunde ställa in cyklarna i ett stort bagagerum till dagen därpå. Alltid är det något som småjävlas men det löste sig som sagt

 
Utsikt från vårt fönster över Motala ström

 
Hotellet från andra sidan Motala ström

 
Vi har gjort denna vandring en gång tidigare. Fantastiskt vackert och speciellt

 
Det ligger ju en kraftstation mitt i samhället

 
Kan inte låta bli att tänka mig vad för slags samhälle Munkfors hade varit om de centrala delarna av samhället hade byggts upp längs och omkring kanalen ned till kraftstationen. Bostäder, gator och vägar samt broar. Det hade idag blivit en turistattrationen som heter duga det. Men... industrin i Munkfors var och är tung. De hade inte varit praktiskt möjligt att då ha bostäder vid industriområdet. Här i Norrköping var det tekoindustrin som var huvudnäringen.  





 
Ja, det var ju lite speciellt. En säl som har letat sig hit. Mitt i stan


 
Mitt emot Stora hotellet (Stadshotellet) ligger Rådhuset och Rådhustorget

 
Hade sett fram mot detta. En kall öl på uteserveringen sen eftermiddag kändes inte helt fel. 
 
Kan inte låta bli att jämföra hur det är att få en öl serverad i Brasilien. I de allra flesta fall, om inte alla... så får man inte ölen i ett glas. Man lämnar ett tomt glas och öppnar flaskan vid bordet. Det är det ena. Det andra är ännu mer intressant. Flaskan serveras i en slags plasttermos som i sin tur är nedkyld med is. Man häller själv upp pö om pö det man dricker och ölen är därmed nedkyld under hela tiden.
Första gångerna jag var med ute lade jag märke till att man väldigt gärna dricker direkt ur flaskan som ställs tillbaka i termosen. Efter ett tag förstod jag varför... 
 
Dricker man för sakta här med upptappad öl i glas blir ölen till slut pissvarm i värmen. Vet att man i alla fall kan köpa kyltermosen att ha hemma


TV på rummet naturligtvis. Slö tittar och bläddrar lite bland kanalerna. Har inte sett på TV på flera år och känner en slags djup  nästan gråtmild tacksamhet över det. Kollar lite på "en plats i solen". Ett engelskt par med mycket pengar letar hus. Ett i England efter kusten och ett på Kanarieöarna. Vilka problem en del verkar ha. Detta ska vi leva oss in i och bli delaktiga i... Vilken Matrix värld detta är. En stor del av vårt liv känns det som om vi förväntas ska vara med i en serverad låtsasvärld...Det blir också väldigt tydligt vad jag numer också slipper höra när jag byter kanal från nyhets rapporteringen på TV4. Men det tog några år innan "giftet" gick ur


söndag 11 juli 2021

210710 Fredrik hemma

 Fredrik hemma och hälsar på. Det tar mer eller mindre exakt 1 timme att åka de 70 km från Solna. Beror på trafiken naturligtvis. Men tillräckligt nära för att vi ganska enkelt ska kunna ses över dagen. Fredrik och jag var till Giesesjön och badade. Ingen direkt sol men lika skönt när man kommer i

 
Fika på altanen

 
 Mobil bilderna är kopierade från Telegram. Filerna blir hårt packade men blir ändå förvånadsvärt bra med tanke på den lilla storleken