fredag 13 augusti 2021

210813 Näset med cykel

 Har sett skylten mot Näset många gånger nu. Cyklade dit. Kollade och det är ca 27 km ToR. Inga problem egentligen men på väg hem hade jag stundtals ganska stark motvind. Fick på något ställe tom växla ned i en utförsbakcke 😄

Så vackert landskap och landsbygd, 


Tror vi i Värmland kallar motsvarande för backstuga



Som man tror att Sörmland ser ut


Visste inte om detta. Fint iordningställt. Ute på Näset är det ett flackt våtmarksområde. Gick inte vidare då jag inte hade med cykellåset. Man vet aldrig. Pratade i alla fall med ett gäng som kom i två minibussar. De hade kamerorna i högsta beredskap. Skulle fota växter berättade de



Detta är mycket intressant. Behövs båt dock. 




Passerade ett par gånger över vandringsleden. Pratade lite med en man och en kvinna som på knä verkade intressera sig för ingenting eller något som jag inte såg. De berättade att de jobbade eller studerade vid Stockholms univeristet och höll på med en gräshöjdsinventering. De mätte gräset och klassificerade det utifrån tillsatt näringsämne (gödsel). Det finns många saker man kan göra


Det växte ca 10-20 stora ekar efter vägen. Skogen är mycket grov rent generellt och det beror nog på att det är ett naturreservat. Tullgarns





torsdag 12 augusti 2021

210812 Cykeltur Oaxen

 Tog cykeln på taket till brofästet på Mörkö. Vi har utgått härifrån förut. Tereza dock inte med denna gång. Det blev en lång tur för henne i går så det räckte även idag. Har själv varit lite nyfiken på ön Oaxen men denna gång fick jag tummen ur

Pratade med en man som väntade med bilen. Som alltid är det svårt att förstå tidtabellerna. Det visade sig att han skulle köra färjan... Det var skifte av personal. Man jobbar 24 timmar i taget. Antgligen sover han på på andra sidan. Fanns en byggnad där som han kom ut från senare. Den går varje halvtimme stor del av dagen. Det behövs då det bor ung 300 fastboende på ön berättade han. En gång fanns en kalkindustri häroch bostadshusen finns kvar

 
Glömde bort att åka tillbaka och fota tunneln genom berget. 



 
Det gamla kalkbrottet är vattenfyllt. De boende tar numer sitt dricksvatten här. Siktdjuptet är 25-30 meter berättade han som körde färjan. Det var tidigare ett populärt dykställe men det urartade som alltid det så lätt gör och numer finns ett staket runt om. 

 
Vet inte vad dessa små kurer användes till. I alla fall för små och korta för att ligga i

 
Vilken vacker och pittoresk plats detta visade sig vara


 
Ugnen står fortfarande kvar

 
Tror det finns ett café och lite annat. Stängt för säsongen. Antagligen många turister här under högsäsong. På fastlandssidan fanns en parkeringsplats. De flesta som kommer hit stället nog bilen där och åker över för att bada och sola etc. Fanns en fin lång strand

 
Väntar en stund på nästa färjetur. Det kostar 20 kr att ta med cykeln. Betalade i en automat på väg tillbaka

 
Står och slappar och kollar utsikten från färjan. Har stuckit in handen i öppningen på bilden. Kunde om jag inte hade varit snabb fått min hand klämd när lämmen drogs uppåt när färjan gjordes sig beredd för att gå. Så lätt det är att råka ut för både de ena och andra. Nja, det gick ju bra.

 
Från brofästet till  Mörkö verkar det vara 6 km enkel väg. Lite lagom. Från Trosa är det enkel väg mellan 25-30 km. Det hade blivit lite jobbigt. Tråkigt också att cykla samma väg fram och tillbaka

 

måndag 9 augusti 2021

210809 Cykeltur Vagnhärad

 En cykeltur idag. Tereza inte med. Fotade lite vid den gamla kvarnen i Vagnhärad. en vacker plats mitt i samhället. Inget finns kvar av kvarnen förutom något fundament nedanför kvarnen eller kanske tom under kvarnen då det begav sig

 
Bilden kommer fån Järnvägsmuseet. Fotograf okänd. Kvarnen kallades för Husby kvarn

 
Vet inte vad detta är för träd. Svårt att artbestämma. Har fått hjälp via Tereza´s FB konto. Det är ett Red Wood träd. Vem kunde tro det? Planterat naturligtvis. De kan ju bli mycket höga och stora på alla sätt. Kanske kan det i framtiden bli en turistattraktion. Vatten i tillräcklig omfattning finns det i alla fall



 
En ung pappa kommer med sin lilla 2 åriga son. Pratar om allt möjligt och länge om kryptovaluta.... Han frilansar som programmerare åt några företag som håller på att bygga upp egna kryptovalutor. Han har inte ännu realiserat sitt eget kryptoinnehav men det har stigit flera miljoner berättar han. Själv kan jag inte låta bli att dra paralellen till kjedjebrev. Den som är sist föder alla andra före. Det finns nog stor risk att stå där med Svarte Petter om man inte vet vad man håller på med

 
Cyklar längs Trosaån. Vild nypon

 
 
Kollar länge och är tämligen säker på att detta är busken / trädet Slån. Ovanlig och rödlistad




 

torsdag 5 augusti 2021

210803 Värmlandsbesök

 Har dragit med mig cykeln på taket ända från Trosa. Ville passa på att åka "banan" från Norra Råda ned till Munkfors. Kanske hade det blivit i längsta laget för Tereza. Nja, de dryga 20 km var mycket lättcyklade visade det sig så det hade hon klarat lätt. Gav mig iväg lite tidigare än planerat. Det var kyligt i skuggpartierna så jag frös lite om händerna... den 3/8

 
Cyklade en liten bit norr efter banan

 
Ville få med järnvägsbron i Råda på bild. El stolparna står fortfarande kvar. Antagligen en del av brokonstruktionen men de skämmer ju inte precis

 
Kraftstationen i Norra Råda. Det fanns en omfattande industriell verksamhet ovanför nuvarande dammen. Pappersbruket brann dock ned och verksamheten flyttades till Skoghall istället. Finns inga lämningar att se då fabriken och det som ev blev kvar efter branden står under vatten idag - rättare sagt - sedan länge


 
Stenbäckens station. Fritidshus idag och väl omhändertaget. Kul att skylten får vara kvar. Det är den förresten på alla stationshus ned till Munkfors. 

 
Järnvägen och spåret går på raka sträckor utan backar. De kurvor som finns är svaga och långa samt de backar som fanns i naturen har fyllts upp till att bli mer som stigningar och sluttningar. Kan inte låta bli att tänka på vilket omfattande arbete det nog var att bygga järnvägen. Alla järnvägar. Fylla ut och fylla upp. Stora fyllnadsmassor för att på många partier se till att spåret ligger ca 1 meter högre än omgivningen. Bygga väg och låta vägen i mycket högre utsträckning följa naturen är många gånger billigare. Bussen eller lastbilen har ju normalt inga problem med vare sig backar eller kurvor. 

 
Myra station

 
Tråden mellan stolparna som jag kommer ihåg är borta idag. Bra det med tanke på djuren


 
Svett och muskelkraft. Tog ett tag för varje sten att med spettet baxa den på plats

 
Fick titta 2 gånger innan jag kände igen huset. Normalt kommer man ju från andra hållet med bil
 
 
Hade hoppats att Dan var hemma. Därför jag åkte tidigt. Trevligt och kul att bli uppdaterad



 
Skymma

 
Höje


 
Så många minnen om hus och personer. För att inte tala om alla dessa namn på anhalter och stationer. Många känslominnen från förr. Passerar på "baksidan" av hus och egendomar som man normalt ser från andra sidan - från vägen. Vissa platser hade jag hoppats få se från banan men det var igenväxt idag.


 
Har tänkt det många gånger nu. Det märkliga att inget eller tom ingenting glöms bort. Allt finns kvar - in i minsta detalj. Tar en stund att bläddra bara.

 
Minns tex precis hur det var att komma med bilen förbi Skrotbo med Gulf macken mot Munkfors för att åka under järnvägsbron som jag står på upp till höger bort mot Caltex macken

 
Anhalten heter Änga. Vi gick förbi huset till vänster om man skulle till Mölnerlycke badplats vid älven denna väg. Normalt kom man från andra hållet med cykel via Hästskoholmen och pontonbryggan över älvfåran. 

 
De sitter både djupt och hårt. Minnena från barn och ungdomsåren. De är långt mer än minnen. De är en del av den jag är. 




 
Det var ju i detta område vi höll till. "Lekte" är väl inte precis rätt ord. Letade skrot, fiskade, badade, utforskade. Vissa saker av det man gjorde tog det många år innan man vågade berätta. Inget olagligt eller brottsligt precis men farligt... 


 
Stationshuset mot järnvägen

 
Roy Palm som tyvärr inte finns längre hade sparat bilder från i stort sett alla stationer och hållplatser längs NKLJ banan. Från Filipstad upp till Hagfors ned till Karlstad. De finns på min site om Värmlands industrihistoria. Förutom bilder även lite historik kring banbygget och banan. Så mycket vi pratade om banan och hur mycket han kunde berätta.... Länk till första rubriken / raden på siten. Den gulmarkerade som heter "Järnvägsnätet NKLJ". Finns sedan bilder från i stort sett alla staioner och hållplatser om man sedan klickar på resp namn. Länk till sitens huvudingång
 

Framsidan och framme. Ca 20 km och lättcyklat. Fick lite blodad tand. Ska försöka mig på fler sträckningar

 
Har mindre än 1 timme att slå ihjäl innan bussen upp mot Norra Råda kommer. Frågar en annan busschauför på väg till Karlstad om man kanske kan få ta med cykeln. Vissa turer men man måste tala om i förväg så man kan montera på cykelstället. OK - bra att veta. Cykellåset med men hade naturligtvis glömt bort att ta med någon av nycklarana.... Men tror det är mycket liten risk att den skulle bli stulen. Åker tillbaka och ska parkera. Där står en exakt likadan bil som jag har. Lite kul. Vi från Munkfors vet vad som är bra.... och snyggt. 

 
Vi är bjudna på fika hemma hos Karl-Erik och Gun-Britt på Nybacka - Östra Skymnäs. Vi har inte setts på ca 2 år nu och det var trevligt att få töla lite

 
Resan hem gick som förväntat. Syndade dock i Karlskoga. Två tjocka grillade korvar med mos vid macken. Med gurkmajonäs - bara det. Länge länge sedan.