torsdag 27 juni 2019

190627 Rjukan

Målet idag är att åka mot Rjukan så långt vi hinner eller känner för. Det är inte så många mil men de är dryga i Norge. Den väg vi har valt att ta oss till bl a Rjukan är inte den effektivaste men det var å andra sidan heller aldrig meningen


Fina vyer på många ställen men mycket svårt att stanna för att ta bilder. Behöver parkera och gå tillbaka någon km så det fick vara. Utom här 


Vi åker hela vägen till Rjukan. Nja... det är inte mer än 150 km från där vi startade i morse. Vemork kraftstation ser man på långt håll när man närmar sig. Det är de stora rören ned mot fd kraftstationen som fångar blicken. Rjukans kraftstation (Vemork) är idag både ett industriminne av rang samt också mycket intressant ur ett militärhistoriskt perspektiv. 


Vemarks kraftstation vid Rjukanforsen var 1911 när den var färdig då världens största kraftverk. Den byggdes för att leverera ström till ett annat kraftstationsbygge och till Rjukans Salpeterfabriker och från 1929 ström till Hydrogenfabriken. 


Kraftstationen är dag som sagt ett museum och är också med på UNECO´s världsarvslista. Kraftstationen ska ha byggs ursprungligen för att leverera elström till byggandet av Saaheim kraftstation som blev färdig 1915-1916. Den levererade även ström till salpeterfabriken där man framställde konstgödsel. En biprodukt till den produktionen blev sk "tungt vatten". Det gick dock åt enorma mängder energi för att framställa det "tunga" vattnet. Hade dålig koll på det... trodde att vattnet var speciellt just här men det har inget med det att göra. Det åtgår extrema mängder energi för att framställa det. Det var därför vattnet framställdes här där kraftstationen byggdes


Tereza och jag gick över bron och Rjukan forsen upp till fd kraftstationen. Någon vi träffade på berättade att den första kraftstationen här låg under bron, nära älven. Det finns lämningar om man klättrar ned


Fantastiskt mycket vatten som troligen rann här en gång. Idag tar det mesta av vattnet utför Rjukan forsen en annan väg.


Man hoppar regelbundet bungyjump från bron. Vi stod en stund och väntade men tappade intresset när personen inte fick tummen ur. När vi kom tillbaka så skulle killen hoppa en andra gång. Han klättrade upp lite kaxigt så det skulle bli ännu mer spektakulärt men benen vek sig och höll på att tappa balansen. Så han fegade ur... Å andra sidan så skulle jag själv inte vilja hoppa över huvud taget. Är mest rädd för att man skulle ha koll och ringa från Sverige och be dem lossa remmarna utan att jag märker det så staten fortsättningsvis skulle slippa betala ut pensionen. 


Vi gick i alla fall upp till fd kraftstationen som är museum idag. Trodde inte jag skulle behöva pengar så det sket sig med att gå in. Kanske jag kommer tillbaka en annan dag.. med pengar. 



Tyskland var ju mycket nära att slutföra arbetet med att framställa atombomben och för att lyckas med det behövde de "tunga vattnet". En militär aktion där målet var att genom bombning förstöra produktionen av det "tunga vattnet" i Vemark. Man hade kommit fram till att det var det enda sättet att lyckas efter ett första misslyckande. Läser på tavlan nedan att i november 1944 flög 199 bombflyg över Rjukan och tillsammans släppets mer än 1000 bomber under en halvtimme. "Bara" 18 bomber dock träffande anläggningen. Kanske hade man fått nys om att något var på gång för under 1944 beslöt tyskarna att flytta lagret av "tungt vatten" till Tyskland där man själva hade börjat tillverka det med energi från koleldade kraftverk. På order från England skulle därför genom sabotage båten D/F Hydro sprängas. 18 personer dog till följd av explosionen under förmiddagen den 20/2 1944. 


En av bomberna träffade ett skyddsrum och 21 civila dödades. 


Läser att sabotage männen som hade varit med om att sänka båten skulle fly till Sverige efter utfört uppdrag. De var 5 st som utan kontakt med någon tog sig på skidor under 18 dagar till Sverige. En sträcka på 500 km. Undrar hur många som skulle fixa det idag..... 


Hydrogenfabriken som fanns i källaren på kraftstationen revs 1977 enl informationstavlan. Idag kan man ändå med guide och i små grupper få ta sig ned till källaren där det tunga vattnet en gång tillverkades



Det som skedde här i Rjukan under början av 1940-talet hade stor påverkan på utgången av 2:a världskriget. Mycket stor


onsdag 26 juni 2019

190626 Seljord

Vi åker vidare från Porsgrunns mot Telemark området. Hade fått broschyr igår om båtturen som vi planerade att ta idag från Skien. Den skulle ha kostat ung drygt 1500 kr inkl båttur och buss tillbaka för oss bägge så det kändes lite för dyrt. Åkte mot Skien för att gå in och få lite tips på Turistbyrån. 


Fick parkera lite off och är glad för vår storlek på husbil. Vi kunde parkera på en vanlig plats men lite utstick men det var OK. Letade upp turistbyrån och fick lite info men blev istället hänvisade till Turistföreningen som fanns några 100 meter längre bort. De skulle ev veta mer om det vi ville veta. Passerade laxtrappan som är byggd bredvid kraftstationen i Skien. Vilket skådespel det ska vara när den kommer vandrande


Vad "avundsjuk" man blir på de norska samhällena där många bor så fantastiskt vackert. Köpte karta och fick en del tips vid Turistföreningen. För säkerhets skull fick vi även en ny broschyr över den dyra båtturen 


Upp först mot Gvarv och sedan vidare mot Seljord. Intressant att det på kartan fanns många campingplatser efter vägen. Det visade sig att det fanns nog lika många till.... Vi gjorde en halvfarlig U-sväng för att stanna och äta just här. Det gick bra men fick som bonus krypa in långt under en klippa för att få fatt i objektiv locket som dagen till ära rullade extra långt in under ett stenblock där det var som allra besvärligast. 



Vi åkte Seljord och upp till skidbacken för att gå en led som verkade finnas på offline kartan. Ingen fri vy för kameran men för ögat är det inte så stor skillnad. En norsk man som vi mötte hade lämnat sin bil med motorn igång utav någon anledning. Han hade sin hund med sig... kanske var det den som hade bestämt den åtgärden


Vi är definitivt inte ovan trädgränsen och det rinner flera bäckar ned för berget


Lite Värmlands känsla blev det ändå


Vi åker på andra sidan Selfjordsvatn och tror att vägen ursprungligen gick här innan man byggde en ny och bredare på andra sidan. Mycket smalt under långa passager. Det fanns en skylt som talade om att det finns 4 campingar efter denna väg. Vi valde #2


Inte så många som spontan campar. Bara vi och tre till. En bil från Schweiz, en husvagn från Tyskland och en husbil från Norge. Tyskarna sitter och målar av sceneriet såg vi när vi passerade. Schweizarna använder cyklarna till toaletten.... 


Vi har inga husvagns cyklar så vi får traska när det behövs. Trivsam plats. Det är tyst och det enda som hörs är två norska barn som retar varandra vad det verkar för de inte vågar hoppa i och bada. Fastän de har en handduk i handen. Ser på tavlan vid receptionen att det är 15 grader varmt. Nja.. plus i alla fall. 


Lite konfunderad är jag pga de många campingplatserna. Det finns hytter och spontan besökare naturligtvis men det är inte det som det verkar handla om. Antalet campingplatserna verkar vara många gånger fler nu eller för bara några år sedan. Vet inte om det är så men anledningen tror jag är att många ställer upp sin husvagn permanent med förtält byggt i trä. Som en sommarstuga med extrem läge




tisdag 25 juni 2019

190625 Norge (Porsgrunn)

Tereza och jag är på väg till Norge. Inte så långt till Telemark men det tar ändå tid. Märkte att diesel priset skiljer inte så mycket numer mellan länderna


Det var länge sedan jag åkte färjan över Oslofjorden mellan Hoss - Morten. Inte sedan 70-talet. Den kostade dock 465 nkr vilket är mycket. Tror att många istället tar vägen över Oslo. Bor på en camping vid Porsgrunn för 240 nkr. Trevlig liten camping med många hytter och priset är helt OK


Bra tryck i Internet förbindelsen. Kunde utan problem tanka ned alla offline kartor över Norge som jag hade glömt att göra hemma. Trevlig campingvärd. Kom ett gäng på tunga motorcyklar på kvällen vid 8-tiden. De hade hyrt ett hus med flera bäddar. Klockan 07 nästa morgon drog de vidare... när vi vaknade


Liten morgonpromenad efter frukost. En vacker plats


Campingen sedd från havssidan



söndag 23 juni 2019

190622 Värmskog mm

En rundtur på midsommardagen. Vi var till Värmskog för bl a Fredrik vill se LM Ericsons födelsehem dit Tereza jag för någon dag sedan. Passade på att fota Linnean


Många tistelfjärilar men inte så många andra arter


Var till Värmskogs cafe och åt lunch. Jättestor räksmörgås. Alltid mycket folk. Kö ute på planen när vi kom och hela tiden vi var där samt när vi åkte. Undrar hur många räksmörgåsar man serverar på en dag egentligen. Flera flera hundra


Vi passerade Klässbol och var fram för att se om det fanns en duk som Fredrik och Y-C ville köpa. Det blev en rund duk till deras matbord. Verkar vara ung 1000 kr billigare vid fabriken än att köpa den via nätet


Ingen tillverkning idag men fick gå runt och kolla i alla fall


Det finns inte så många lin väverier idag och inget svenskt lin används längre. Lönar sig inte att odla i vårt land längre. Det mesta de Vänern kommer från Polen idag



Vi var uppe vid utsiktstornet vid Taserudsberget i Arvika


Brant stege men fin utsikt när man kommer upp



Värre att gå ned men helt OK



Fint runt Arvika


Fredrik ville även se Harry Nyuist´s födelsehem. Ett "tekniskt geni" som föddes vid bron där Nedre och mellan Fryken möts



Vi var även fram till Fryksta i Kil på väg hem

190621 Midsommar

Henrik och Fredik samt Y-C är hemma på midsommar. Det blåser kraftigt men vi lyckas hitta en plats med lä till slut


Så mycket mat men det var nästa inget kvar när vi slutade äta....


Trevligt att sitta ute. Min hatt som  jag lade i busken för att den inte skulle blåsa bort var borta när jag kom tillbaka för att kolla. Min fina fotohatt som jag köpte i Brasilien


Tereza passade på att fota macro.