onsdag 5 december 2018

181205 Filipstads trakten

Solen skiner och det är några grader kallt. Vi är ute på en ny liten hytt turné idag. Passerar Filipstad och passar på att få en bild på det gamla NKLJ stationshuset vid Finnshyttan. Planen är att följa hela bansträckningen från Filipstad upp till Hagfors och sedan ned till Karlstad. Ett kommande intressant cykel och promenad projekt nästa vår/sommar


Första hyttan vi besökte idag blev Stöpsjöhyttan. Fantastiskt fin plats och som ruin välskött. Har någon äldre bild på hyttan på min site om hyttor och hammare att jämföra med. 


Byggd av ??? 1837. Går inte att se exakt vad det står men det stämmer nog men stämmer samtidigt inte. Det har funnits hytta här mycket länge, sedan 1601 men den har säkert byggts om mer än 1 gång. De första var enklare sk mulltimmer hyttor. Den sista ombyggnaden till kallmurad sten var nog som det står 1837. Antagligen ett försök att modernisera och hänga med. Den lades dock ned 1882. 


Dammen troligen sig lik sedan då


Vattenrännan ned till hyttan som det satt 1 eller 2 vattenhjul utefter. Förutom hytta fanns det två hamrar på samma ställe. Fanns nog mellan hyttruinen och där jag står när jag fotar


Det kommer en person som har passerat med bil förbi några gånger. Han vill förhöra sig vad vi är för några och vilket ärende vi har till platsen.... Vill förhöra sig.... när vi går omkring utan att störa något eller någon vid en skyddsklassad fornlämning. I mitt eget land. Det verkar finnas folk till allt. Skulle det gå att köpa polismössa utan att vara polis skulle det bli en storsäljare. 


Tror detta är den gamla smedjan


Nästa hytta vi besökte var Skåltjärnshyttan. Inte mycket kvar av den. Lades ned 1860. Det är bara en liten del kvar av masungspipan. 



Stora slagghögar på andra sidan ån....


Det måste ha legat en bro något mer uppströms än vad den gör idag. 


Hembygdsgården ligger alldeles bredvid. Ombyggd men troligen har huset anknytning till hyttan som låg här


Tror att vägen gick här den gången när det begav sig. Dessa vackra gamla vägar som följer naturen 


Det syns att vägen var viktig en gång även om detta avsnitt inte används idag


Vi stannar till vid en å som rinner under vägen. Testar mobil kamerans funktion för långtidsexponering. Helt otroligt så lätt det är


Sista platsen idag blir Horssjöhyttan. Inte mycket kvar idag. Ingen ruinmärkning eller skylt som talar om att det finns ett forminne här. Bara några rester mitt i bilden där Tereza står


Det är nog mer än detta uthus eller ladugård häromkring som är byggd av sinnersten som var en restprodukt från hyttan vid framställning av tackjärn 


Den vackra men lite förfallna bergsmansgården där antagligen både ägaren till hyttan och de som jobbade där bodde


Gott om slagg utefter ån


fredag 30 november 2018

181130 Karlstad

Åt lunch hos Jan-Erik och Lena. Åkte in till Karlstad och stenbron


Försökte tima när det kom en buss på bron. Exponeringstiden låg på ca 30 sekunder



Det kom bussar hela tiden förutom när jag ville vänta in en så jag fick baklysena



tisdag 27 november 2018

181127 Degerfors trakten

Vi hade siktet inställt på Ölsboda bruk (länk till min site där det finns ytterligare info). Koordinaterna visade fel ställe men vi hittade platsen efter en stund. Det har legat ett stångjärnsbruk här samt spiksmedja. Två långa kallmurade kanaler efter dammen


Det rinner inget i den ena av dem


Dammen mot sjön Ölen


En kraftstation i forsen idag. Kul att de har döpt den till Ölsboda Bruk. Det är lite konstigt att platsen inte är utmärkt som fornminne på Riksantikvarieämbetets kartlager. 


Det finns mycket att se här. Fritidshus idag men en gång var det arbetarna vid bruket som bodde här


Samma sak här på andra sidan vägen. 


Aldrig förr har jag sett så stora områden uppbökade av vildsvin. Flera 1000 kvadratmeter är som om en maskin har gått fram. Inte en fläck är orörd


Finns som sagt flera intressanta lämningar sedan den tiden. Allt organiskt är dock borta


Nedströms strax innan den korta Svartån rinner under vägen och järnvägen och vidare ut i sjön Storbjörken


Nästa stopp idag var vid Rönningshyttan(länk till min site där det finns ytterligare info).


Vilken fin plats. Lite "John Bauer" känsla. Inte så mycket kvar att se av själva hyttan men dammen är kvar


Så otroligt vackert det var längs östra sidan av sjön Ölen. Iordningställt med rastplatser etc. Hit kommer vi nog att återvända till sommaren


Här fanns det i alla fall en lite skylt


Mycket vacker plats med många leder utmärkta


söndag 25 november 2018

181125 Filipstad mm

Henrik hemma och vi var bl a till Filipstad. Sol och rimfrost


Vi har passerat Filipstad många gånger men denna gång tog vi oss lite mer tid 

Tereza´s bild


Följde fina Skillerälven uppströms


så fick även jag en bild av den vackra stenbron


Kvarnen och Nils Ferlin museét längst upp i bild till höger om älvfåran


Ganska kul att tänka sig att när mina föräldrar träffades så promenerade de också troligen här. Länge sedan men ändå


Järnvägsbron. Letade efter stationshuset för att se vart NKLJ banan mot Hagfors via Motjärnshyttan började i Filipstad. Frågade en Filipstads bo men som verkade mycket osäker. Trodde i alla fall att den började mitt emot Wasa fabriken. En har kommenterat och berättade att NKLJ banan inte gick från Filipstad Östra utan från Västra station



Gamla kvarnen


Vi hittade Filipstads västra station som ligger utmed Inlandsbanan. Fick reda på när jag kollade hemma att Filipstad Västra är slutstationen i Filipstad för NKLJ spåret.


Mot perrongen


Framsidan. Filipstad har varit mer betydelsefullt än vad man kan tro idag. Två tågstationer och två järnvägslinjer som passerat. NKLJ banan byggdes ju initialt från Västra station för att transportera malmen från gruvorna i Persberg och Nordmark till Motjärnshyttan och de andra hyttorna som fanns i Hagfors trakten. Filipstad var under flera hundra år ett slags industriellt centrum - navet kring Värmlands järnhantering. Tom Oxhälja hade ursprungligen med järnbrukshanteingen att göra. 


Ser ut som en slags godsmottagning. 


När man ändå går på banvallen så kan man passa på att ta ett kort uppåt älven mot bron som man åker över när man idag åker igenom Filipstad