måndag 10 oktober 2022

221010 Näset

 Mycket vackert väder idag. Solen värmer. Tereza ville inte med idag. En äldre brygga låg här. Inte 1900-tal utan användes nog under seklet innan skulle jag tro. Kanske till och med en del av vägnätet då det begav sig


Följer leden ut mot det flacka ängarna. Kor och kalvar som betar långt ut mot vattnet. Så gemytligt. Vet att det är en kakafoni av fågelljud i detta område under våren. Fåglarna är dock för långt bort för kamera telet. Men flera kommer om ett halvår att sitta här vid bänkarna med teleskop och anteckningsbok. 


En man i ung min ålder kommer på en fyrhjuling. Det visar sig att det är han som arranderar marken av Fastighetsverket och har kor och kalvar gående på strandängarna. Trevlig person och vi pratar länge om både det ena och andra som man gör när man är jämngamla. 

Området tillhör Tullgarn. Han hade heller ingen aning om hur gammal bryggan ovan är. "Har ingen koll fast jag har bott här i området hela mitt liv". 


Gott om knölsvanar ute i vattnet. Sångsvanarna har dock redan passerat söderöver. De med röd näbb verkar tåligare.  

När jag åker tillbaka flyger en mindre rovfågel över biltaket och gör en lov en bit in i skogen. Den sätter sig i ett träd inte alltför långt bort. Men på en gren bakom stammen. Sitter kvar i bilen och kollar en stund. Kan inte artbestämma den. Har heller inte med mig kameran med telet. Antagligen visste fågeln det... 

Inga kommentarer: