onsdag 19 maj 2021

210519 Utnäsets naturreservat

 Har varit till Utnäsets naturreservat flera gånger. Lite svårt att komma runt halvön. Framför allt svårt att förstå vart fornborgen låg. Idag gick allt bra och det var inte svårt. Skillnaden är att det är vår och därmed lite enklare att läsa av terrängen. Börjar lätt...



 
Fann fornborgen ganska lätt den här gången. Inget kvar av det organiska naturligtvis. Borta sedan länge. Men det syns ändå att något har funnits här. Lite märkligt med en fornborg här... Men är det ? Kollar på Lantmäteriets karta och sjön Likstammens yta ligger 25 meter över havet. Under järnåldern gick havet hit.... Hela Sörmland bestod av öar. Inte så konstigt att det låg en fornborg här. Kanske en av vattenvägarna upp mot Birka

 
 En del bor vackert eller rättare sagt i ett eget kungarike. Skulle man själv? Kanske men att äga och förvalta en stor gård kräver sitt.

 
Den vackra sjön heter Likstammen. En klarsjö läser jag på. Ja, det syns tydligt att det är mycket rent vatten. 

 
Det syns fortfarande att man delvis går på gamla körvägar. Varför en körväg hit ut? 


 
Här tänkte jag sluta gå ut mot udden. Den branta klippkanten ned mot vattnet som jag har gått flera hundra meter på sedan fornborgen slutar här. Nja, tog mig ned ganska lätt

 
Det är inte bara jag som går här. Det ser man ju. Men... undrar hur många och under hur lång tid som man egentligen har gått denna väg uppe på kanten 


 
Här skulle man gärna vill glida fram i en kajak


 
Fick se upp lite när man gick igenom granarnas grenverk. Hela moln av frömjöl

 
Ganska säker, men kanske inte 100%, att detta är skogsviol


 
Harsyran är inte mycket att ta fel på. Många, inkl mig själv, har en slags relation med den växten. Skulle tro att det beror på att man har ätit den och gillade
 
 




 

Inga kommentarer: