söndag 11 april 2021

210411 Stora Alsjöns naturreservat

 Har gått i området förut. Trevligt och fint här. Tänkte gå den längre varianten på dryga milen men blev den kortare som är mellan 4-5 km skulle jag tro. Kom på att jag behövde åka till Willys i Södertälje på väg hem och ville inte vara helt genomsvettig


Garanterat en äldre väg. Kollade hemma om jag kunde se en äldre häradsekonomisk karta över området men det fanns ingen över just här. Rester av en iordningställd modern timmerväg ser annorlunda ut. Framför allt bredare. Kunde ha legat ett torp eller annat i slutet av vägen någon km in. Syns inget idag. Det finns dock ett naturreservat i vägens riktning som heter Vattgruvsmossen. Tror att denna väg är resterna av en som gick dit.


Ser på kartan att det bedrevs gruvbrytning i området Vattgruvsmossen under den tidiga industialiseringen. Det är visserligen närmare idag söderfrån till det området som vandrande turist som kommer med bil till en parkeringsplats men det hade man inte någon tanke på då.... Alla omvägar mellan gruvan och hyttan är tidskrävande med tanke på att all transport skedde med häst. Vet sedan min "forskning" i Värmland att man utnyttjade helst sjöis eller vattenvägen om man kunde. Kartan nedan är klickbar
 
 
Kanske är det förklaringen? Det gällde för de tunga malmtransporterna att så snabbt som möjligt ta sig fram till någon av sjöarna där man kunde lasta om och använda isen eller båten för en stor del av transporten fram till kanske hyttan i Laxne eller den dubbla masugnen som finns kvar som museum i Åkers Styckebruk. Det är sjöväg mycket stor del av transportsträckan.Ta transporten söderut hade blivit mycket omständigt. Man behövde ju dessutom alltid låta naturens utseende bestämma hur vägarna drogs

 
Hmmm.... känner mig faktiskt ganska säker på att den vackra gamla vägen har med områdets tidigiga industrihistoria att göra. 
 
Utsikt över Stora Alsjön



Passerade en annan utsiktsplats över Stora Horssjön


Innan jag gick ut på vägen för att gå tillbaka till bilen pratade jag en stund med en kille som hade full packning. Frågade om han tänkte övernatta. Han hade tält och sovsäck med sig. Kanske berättade han. De har sagt att det kan komma snö. I så fall går jag tillbaka ikväll. Han skulle gå mot Transjön 


Inga kommentarer: