måndag 23 september 2019

190923 Kytthyttan

Letar efter Kytthyttan nära Hennickehammar - Filipstad. Har försökt 2 ggr förut men misslyckats. 
Idag följde jag bäcken uppströms och nu fann jag den


Hittade flera kantarell ställen på väg dit men gick inte riktigt samma väg tillbaka.... och missade dem


Men jag fann platsen





Hyttpipan eller masugnen fanns här. På den häradsekonomiska kartan stod att man inte hade kunna lokalisera hyttpipan men den låg här



Vände på någon sten och då ser man tydligt att det är en del av hyttväggen på insidan


Många som jobbade här en gång. Går knappt att se


Vet i alla fall att vägen till och från hyttan inte gick längs bäcken. Ser ut som om körvägen kom från Hennickehammare hållet med malm och tillbaka till hammaren med tackjärn. 


När jag började gå så trodde jag att jag kunde följa en stig men den gick över bäcken och försvann på andra sidan - fel sida


Inga kommentarer: