lördag 25 maj 2019

190525 Filipstads trakten

Vi åkte upp emot Loka för att besöka ett ödetorp som vi har varit vid förut. Mycket fjärilar. Inte idag. Nu verkar det också som om det har bytt ägare. Det höga gräset var borta samt att det var rensat och plockat. Verkar inte vara något ödeställe för oss längre. Åkte mot Gammelkroppa över skogen förbi Loka station och passerade då Finnhyttan. 


Ligger väldigt nära Värmland men ändå på andra sidan - i Västmanland


Lämningar efter hyttan. En stor arbetsplats en gång. Både hytta och hammare. Idag går det knappt att se hur omfattande det var. 


Vi hittar inte fram med bilen till en hytta som vi hade planerat att åka till. Får göra på annat sätt en annan gång... men vi är ganska nära Långban. Det får bli lunch här. Inte superbilligt men mycket trevligt. Ett smultroställe


Fantastiskt ställe med mycket historia... men fick reda på att det var inte Gästgiveri förr. Det var brukskontoret för Långbanshyttan. 


Så denna känsla igen. Efter att ha betalt och tagit mat går vi för att sätta oss i 50-tals möblerna och de spelar "Brevet från Lillan" i högtalarna av och med Evert Taube. Sedan rullar Taube visorna på. Den ena efter den andra och det känns... Nostalgiskt är inte att överdriva. Kanske andra ord också och det kommer minnen från en tid och ett samhälle som inte längre finns. Inser också att jag faktiskt kan de flesta texter till visorna


Handmålat direkt på skivorna i ena matsalen. Ingen "tapet" som man spacklar över precis


Ett kort från en annan tid


Här serveras inte kaffet i muggar. Lyssnar lite på när krögaren frågar gästerna vart de kommer från och vart de är på väg. Intresserad på riktigt. Har även frågat ut  mig och kommer ut sedan på trappan och berättar att han har nu kollat på min site. 


Nordisk Familjebok.... fanns även i mitt barndomshem. Kunde inte ta med dem vid sista flytten och idag saknar jag faktiskt dem


De duktiga bröderna Eriksson


Vi går efter lunchen ut mot Tibergs udde. Marken är helt täckt av Gullvivor. Överallt




Kabbeleka 



Vi är på väg till Nyhyttan och passerar en plats som jag har planerat att också besöka


Sluttande planet i Filipstad


Gick två parallella järnvägsspår här. Vagnarna som gick nedför med malm från Persberg drog upp de tomma, eller lastade med annat från andra hållet. En betydelsefull konstruktion men den användes bara under ca 25 år


Ja, den har jag planerat att cykla mig igenom... får bli senare


Nyhyttan och hyttdammen. 


Finns vissa rester av hyttan och annat omkring


Men går knappt att se om man inte vet vad man letar efter



Finns slaggprodukter lite här och där



Inga kommentarer: