tisdag 28 mars 2017

170311 Costa Rica - Dag # 12

Efter frukost åker vi till nationalparken Cahuita som ligger bara någon km från hotellet. Ganska liten och här finns badgäster blandat med naturfotografer. Vissa har stövlar på sig och vissa går i flipflop. Å andra sidan tror jag inte flipflopparna planerar att avvika från stigen. Första gången som jag reflekterade över att jag också är på en slags semesterresa.... En av få bilder där jag använde vidvinkeln. 


Entré skylten. Vi följde en guide in i parken som visste vart alla djur och insekter fanns. En del är mycket svårfotograferade i blåsten. 


Den här hittade jag på egen hand....


Jesusödlan vet hur det blir en bra och skarp bild. Sitter helt blickstilla tills man är klar


Det var denna som vi i första hand kom hit för. Ögonfransorm lär det finnas det gott om just här. Såg en annan också som låg på samma sätt fast 5 meter upp i ett träd. Den här fanns inne i buskarna alldeles bredvid stigen. 


Banan spindel benämnde man denna stora spindel men den såg jag vid hotellet


Två dubbelrum bredvid varandra. Jag bor i den högra "två rummaren". Mycket bra och trevligt ställe och man somnar gott när man lyssnar till vågbruset från havet 50-100 meter bort


Restaurangen är utomhus... med havet i bakgrunden. Såg ingen som badade utan man höll till i poolen. Vi åt bara frukost här


På kvällen när vi skulle iväg igen såg vi denna "svart vita" uggla. Frihand och ISO 6400 samt underexponerad 1 bländarsteg för att kompensera de skarpa ljuset från LED lampan. Att det överhuvud taget blir bilder....


Vi möter upp guiden igen från förmiddagen när vi äter middag vid en restaurang på väg dit vi ska. Han ansluter på motorcykel. Det var bl a denna stora bullfrog vi var på jakt efter i mörkret. Pga ljuden gick det inte att ta miste på att vi var i grodland. Ser alla insekterna som svärmar runt oss i lampskenet. Tror det till och med det är värre här än hemma runt midsommar. Myggmedel lindrar i alla fall och är ett måste


Vi såg många andra nattaktiva insekter under kvällsvandringen. Bl a en svart stor gräshoppa eller om det är en vårtbitare






Inga kommentarer: