söndag 5 maj 2019

190504 Rämmen o Gustavsfors

En lång hytt och hammare turné idag. Lesjöfors, Rämmen, Gustavsfors, Skymnäs, Sunnemo och hem.. Vi ville göra check på några av alla de platser som är kvar att inventera avseende projektet kring Värmlands tidiga industrihistoria


Först var några hästdragna järnvägar. Först ut är sträckan Rämsjön - Lesjön. 


Tror inte detta är slipers från järnbanan utan utbytt bärlager vid bron


Går väg över men är osäker på om anläggningen hade något annant syfte än att dämma upp Rämsjön


Såg inget som kunde se ut som lämningar efter den hästdragna linjen för utom denna raka gata tvärs genom skogen. Rätt håll men osäker 


Nästa järnväg vi kollade efter var sträckan Slädsjön - Rämmen. Vägen vi går på ned till lastage platsen var där järnvägen gick


Tom en skylt som talar om. Mycket bra


Finns inga lämningar kvar


Men att platsen var viktig syns på annat och att det fortfarande syns spår efter transportvägar för häst


och att det fortfarande syns spår efter transportvägar för häst


Den tredje hästbanan var Oforsen - Slädsjön. Såg inga lämningar utom denna som kan vara en rest från den tiden. Vägen vi åkte på var nog där själva banan gick en gång. 


Vi åkte fram till kyrkan i Rämen. Undrar som det finns någon kyrka som ligger vackrare än denna i Värmland? 


Fasadbeklädnaden



Var till Liljendahls bruk. Det finns lämningar efter den övre och nedre anläggningen




En stor arbetsplats en gång. 250 personer fick sin utkomst vid dessa båda anläggningar berättade en man som vi pratade med






Den övre. Det är märkligt att det syns så lite från verksamheten. Allt är borta och anläggningen var omfattande



Del av en lastkaj. Det gick järnväg mellan övre och nedre bruket





Intressant att titta in i förrådet. En insats till en släde eller dylikt


En annan tid



Rälsen är borta men det syns tydligt vart järnvägen gick



Fortsatten upp till Gustavsfors. Vill lokalisera vart de bägge stångjärnshammarna hade legat. Inte så mycket att se vid den nedre


Antagligen har vattennivån sänkts i och med kraftstationen uppströms. Det är nog antagligen därför det är svårt att förstå hur de kunde driva hammaren 


Vid den övre anläggningen är det lättare att förstå även om vattnet rinner en annan väg idag



Detta var roligt att se. Infästningen till hammaren


Undrar om detta kan vara själva hammaren som satt på en grov stock. Gick inte att rubba


Vi fikar vid en fin plats. Tyvärr kan man konstatera att det är skräpigare idag än det var för i alla fall 20-30 år sedan. Hur kan man ens komma på att detta är en bra plats att slänga bort en resväska...? Det blir till att börja igen med sopsäckar och soppåsar på rulle i bilen. 


Vi avslutar vår dag med besök vid Skymnäsboden. 


En mycket viktig plats en gång. Speciellt när detta var ändstationen för NKLJ banan och man lastade om till båt och pråm här





Det är faktiskt lite mäktigt att gå runt här... 


tisdag 30 april 2019

190430 Ambjörby

Vi var till Kjell-Erik och Karins fritidshus i Ambjörby. 


Efter fikat en tur till mäktiga Femtåfallet. 


Mycket vatten som rinner nu järmfört med under sommaren


Mycket fin plats



Ovanför bron


Vi försökte hitta övre Femtåfallet men lyckades inte. Tereza lyckades dock få ett foto på den fina grönsnabbvingen


Det blev en god och trevlig lunch ute


Efter gick vi för att titta på utsikten från berget





Vi stannade till vid Molkoms sjön på väg hem när solen var på väg ned





söndag 28 april 2019

190428 Nedre Lanfors hammaren

Hade fått kontakt med Karina och Anders ang Nedre Lanfors hammaren så vi fick en guidning där både Nedre och Övre låg idag. Här var det under hammare perioden en damm


Dammen där bron är idag är den senaste och kom till under 1800-talet. 


Denna damm fanns under 1700-talet och här fanns också en senare kraftstation


Den ursprungliga dammen från 1600-talet är denna. 


Ruinmarkering


Dammen från 1700-talet dominerer


Det finns ganska många lämningar över ett stort "fabriksområde" vid den nedre


Rännan där vattenhjulet var infästat




Rännan där vattnet rann vidare efter att ha drivit runt hjulet


Sten där järn har fastnat


Karin och Anders


Hjullager från vattenhjulet som man hade hittat


En vacker gammal karta med de två hamrarna inritade. Två skorstenar kan betyda att de hade två härdar vardera...


Kartan är från 1698


Att norr vänder inte uppåt på denna karta


Kvarnsten


Var även tillbaka till den övre hammaren. De ville visa denna sten. År 1766 är lätt att utläsa men vad de understa teckningen eller kanske bokstäverna betyder vet man inte riktigt säkert


Nu hittade vi även infästningen för hammaren vid Övre Lanfors


En sten med infästningar som användes när det begav sig




Ovanpå kullen bredvid Övre Lanfors finns resterna efter en flerfamiljsbostad med två raserade skorstens pipor


Anders berättar att det är detta hus som stod på platsen ovan. Det monterades ned och flyttades till Knappforsen vid Lunedet.