onsdag 8 maj 2019

190508 Munkfors

Trevligt besök i Munkfors idag tillsammans med Jan-Erik och Lena. Efter lunch med älgbiffar.... så blev det ett besök vid forsen naturligtvis. 


Våra barndoms stigar


Vi var mycket här vid gamla bruksområdet


Inte så mycket vatten som det brukar vid denna tid.... Älven ska ju vara som allra störst när häggen blommar.... men den blommar kanske extra tidigt i år


Vi åkte bl a upp till Ena "samhälle". Det fanns affär här eller rättare två. En ICA och en Konsum som hade 143 hushåll runt Ena som kundunderlag berättar en närboende. Vem kunde tro det? Bilden nedan föreställer sågen som nog på slutet var eldriven men i början vattendriven. Finns också en gammal bild från Ena på min site om Värmlands industrihistoria


Den är bara lämnad.... 



Kvarnen är också kvar


Den var också vattendriven en gång




Men tittar man in så ser man att många maskiner som är eldrivna. Det innebär att den användes långt in på 1900-talet. 


Ett vackert hus inom "industriområdet". Kanske var det en smedja?


Munkfors station utan bil framför. Många minnen runt dessa trakter





söndag 5 maj 2019

190504 Rämmen o Gustavsfors

En lång hytt och hammare turné idag. Lesjöfors, Rämmen, Gustavsfors, Skymnäs, Sunnemo och hem.. Vi ville göra check på några av alla de platser som är kvar att inventera avseende projektet kring Värmlands tidiga industrihistoria


Först var några hästdragna järnvägar. Först ut är sträckan Rämsjön - Lesjön. 


Tror inte detta är slipers från järnbanan utan utbytt bärlager vid bron


Går väg över men är osäker på om anläggningen hade något annant syfte än att dämma upp Rämsjön


Såg inget som kunde se ut som lämningar efter den hästdragna linjen för utom denna raka gata tvärs genom skogen. Rätt håll men osäker 


Nästa järnväg vi kollade efter var sträckan Slädsjön - Rämmen. Vägen vi går på ned till lastage platsen var där järnvägen gick


Tom en skylt som talar om. Mycket bra


Finns inga lämningar kvar


Men att platsen var viktig syns på annat och att det fortfarande syns spår efter transportvägar för häst


och att det fortfarande syns spår efter transportvägar för häst


Den tredje hästbanan var Oforsen - Slädsjön. Såg inga lämningar utom denna som kan vara en rest från den tiden. Vägen vi åkte på var nog där själva banan gick en gång. 


Vi åkte fram till kyrkan i Rämen. Undrar som det finns någon kyrka som ligger vackrare än denna i Värmland? 


Fasadbeklädnaden



Var till Liljendahls bruk. Det finns lämningar efter den övre och nedre anläggningen




En stor arbetsplats en gång. 250 personer fick sin utkomst vid dessa båda anläggningar berättade en man som vi pratade med






Den övre. Det är märkligt att det syns så lite från verksamheten. Allt är borta och anläggningen var omfattande



Del av en lastkaj. Det gick järnväg mellan övre och nedre bruket





Intressant att titta in i förrådet. En insats till en släde eller dylikt


En annan tid



Rälsen är borta men det syns tydligt vart järnvägen gick



Fortsatten upp till Gustavsfors. Vill lokalisera vart de bägge stångjärnshammarna hade legat. Inte så mycket att se vid den nedre


Antagligen har vattennivån sänkts i och med kraftstationen uppströms. Det är nog antagligen därför det är svårt att förstå hur de kunde driva hammaren 


Vid den övre anläggningen är det lättare att förstå även om vattnet rinner en annan väg idag



Detta var roligt att se. Infästningen till hammaren


Undrar om detta kan vara själva hammaren som satt på en grov stock. Gick inte att rubba


Vi fikar vid en fin plats. Tyvärr kan man konstatera att det är skräpigare idag än det var för i alla fall 20-30 år sedan. Hur kan man ens komma på att detta är en bra plats att slänga bort en resväska...? Det blir till att börja igen med sopsäckar och soppåsar på rulle i bilen. 


Vi avslutar vår dag med besök vid Skymnäsboden. 


En mycket viktig plats en gång. Speciellt när detta var ändstationen för NKLJ banan och man lastade om till båt och pråm här





Det är faktiskt lite mäktigt att gå runt här...