onsdag 17 augusti 2016

160816 Murstensdalen

Fick tipset om detta naturreservat. Murstensdalen är mycket stort, nästan 800 ha. Gick idag ung 10 km. Från parkeringen vid Karlbo till Galttjärn ned till Lången. Från Lången tillbaka drygt 1 km och sedan över till Gruvtjärn och vidare tillbaka till Karlbo


Kan nog tänka mig gå runt hela den märkta leden som borde vara ca 10-20 km


Här kan man nog stöta på och få se nästan vad som helst. Hade därför min stora telezoom på den mesta tiden. Men det är som vanligt. De ser och hör mig långt tidigare än vad ser dem. 


Såg i alla fall att Kungsörnen lättade från troligen detta träd. Den hade bara väntat för att se vem det var som kom upp för berget. Hinna få upp kameran var inte att tänka på. Men mäktigt hur som....


Intressant... man känner sig iakttagen, vrider på huvudet och tittar upp. Vinkeln är exakt, höjden exakt och avståndet till rovfågeln som sitter ca 10 meter bort och som jag möter blicken med är exakt. Vad är det som gör att man känner att inte bara någon utan även att något iakttar... Men hann inte ens få upp kameran


Pratade länge med Krister från Nybble som satt och fiskade den inplanterade regnbågen med torrfluga. Han hade övernattat uppe vid sjön Fisklösen i närheten. Där finns det även båtar. Berättade att han hörde vargen yla i går kväll. 


Troligen inte enda gången som jag åker hit. Även perfekt för en längre vandringstur om man vill. 







Inga kommentarer: