tisdag 26 september 2017

170926 Europa #21 - Husbil #58

Kom i väg från Danmark i bra tid. Vi planerar att åka halva sträckan som är kvar hem vilket blir ungefär till Varberg. Inga köer runt Köpenhamn som det var på väg ned utan det flöt på bra. Vilken skillnad det är att köra i Sverige resp på "kontinenten" där trafiken för det första är mycket tätare samt att man även åker mycket fortare. Rejält mycket fortare. Det blir alltid bilar direkt på kö efter när man själv vill köra om. Även om man kör mellan 110 och 120. Det var länge sedan förresten som jag såg ex en 90 km skylt i Sverige med två streck över som betyder att hastighetsbegränsningen "90" upphör. Såg dock några gånger samma skylt men med 120 km på. Det borde betyda att det där är fri fart...?


Bara andra gången jag åker över Danmarks bron med bil. Bara en ynka skylt som talar om att nu är vi i Sverige.. men det var faktiskt polis- och personkontroll på svenska sidan. Fick visa körkort och även passet kom till användning eftersom Tereza´s ena legitimation hade gått ut.  Mycket bra!


Vi övernattar på Apelvikens camping. Platsen klingar lite speciellt för mig då jag under min windsurfing period under 80-talet hörde talas om den många gånger. Var medbjuden några gånger av ett gäng windsurfar kompisar men kom aldrig iväg. Men minns nu inte varför jag inte fick ur tummen. Så det var kul för mig att se platsen som jag hörde talas och berättas om så mycket. Fortfarande finns windsurfar-skola här... Bräder upplagda idag för träning


Så här kan man också se Apelviken om man är Tereza


Vi gick strandpromenaden mellan Apelviken och lilla Apelviken. Växte stora mängder nyponrosor



Vi smyger i buskarna bägge två


Vackert ställe 


Några tistelfjärilar håller kvar sommaren. Fel objektiv för macro men det går att zooma lite i datorn också. Den här arten ska visste inte tillhöra oss. De klarar inte våra vintrar utan alla ska ha invandrat över sommaren från norra Tyskland etc. Det vete tusan. Ganska gott om dem och jag personligen tror att de numer överlever våra vintrar i den södra delen av landet 


Inga kommentarer: