måndag 11 september 2017

170911 Europa #06 - Husbil #43

Det regnar och har regnat en stor del av dagen. Det var uppehåll som tur var mellan 16-20 tiden när vi var framme. Vi har följt kusten ungefär som på kartan nedan. Kanske ännu närmare än vad bilden visar. Intressant att marken är i princip 0.5 eller 1 meter över grundvattennivån på mycket stora ytor. Nästan alla hus har ett vattenfyllt krondike i tomtgränsen. Här går det definitivt inte att bygga med källare. Passerar Rotterdams hamnområde. Gigantiskt stort industri och last och lossningshamn. Många nya bilar som är på väg ut

Vi var och handlade idag. Har tänkt på det tidigare då vi har letat efter en stormarknad efter vägen. Det verkar inte finnas här. Nu var det kris och vi fick söka och få koordinaterna till en. Den var ganska stor med mycket bra sortiment men den låg mitt inne i byn. Har tidigare jobbat med holländare och förstod att många är mycket bra på engelska. Det visade sig nu också i affären när man frågade något. Såg också att kunderna före i kassa kön betalade med hjälp av sin smartphone på något sätt. Kanske kommer det hos oss också. Det fanns inga plastbagar att lägga maten i! "Vi har slutat med dem". Kanonbra egentligen men lite överraskande

Har sett dessa stora högar flera gånger nu av någon slags rotfrukt. Nu kom vi nära när vi åkte ut till en fyr. Tyvärr blåste det mycket hårt och regnade så det blev ingen promenad just där

Är inte 100% säker men det närmaste jag kommer är sockerbetor. De verkar ha en mer avlång form än vad jag trodde men det kan även finnas olika typer av sockerbetor. Vi passerade även fält där det fanns info skyltar om att här planteras tulpaner bl a. Det är nog en speciell syn det på våren med tusentals och åter tusentals med blommande tulpaner

Efter kustvägen och även tidigare har vi sett flera av dessa anordningar. Just här på denna sträcka fanns de i 3-4 omgångar om vardera ca 500 m eller mer. Det är nog fördämningar mot havet trodde jag men just på den här sträckan förstod jag att det är det ju inte. Såg att vattnet strömmade in på insidan.... på fel sida. Det som såg ut som en extremt bred skummade fors. Det är naturligtvis en kraftstation som tar energin från ebb och flod strömmarna. Det var definitivt inte små anläggningar. Intressant och kul att se!

Så hittade vi fram till den camping som vi hade tagit ut koordinaterna till. Det fanns dock många på väg hit efter sträckan vi hade åkt. Receptionen såg mer ut som en stor hotell reception än en camping dito. Men det var mycket dyrt att campa här, 41 Euro men det finns simhall på anläggningen och det var anledningen till det höga priset.... Stugor och bungalows fanns också. Tom en mataffär

Det är lätt att se vid cykeluthyrningen att många semestrar här

Även barnen kan hyra cyklar

Börjar förstå att camping här är något annat än hemma. Mycket större och vanligare. Campingplatserna är nästan som små egna samhällen. Service husen med duschar och toaletter är mycket bra och fräscha. Vi tog en långpromenad i blåsten och regnet höll upp i alla fall några timmar

Fantastiskt fina stränder

Vi kollade på en restaurang vid stranden vad det kostade att äta. Mycket dyrt så vi avstod.... Såg när vi kom tillbaka från promenaden att camping med husvagn är annorlunda här. Man får inte ställa bilen bredvid sin husvagn. Det fanns en speciell parkering för dem