tisdag 29 augusti 2017

170829 Kungshamn - Husbil #35

 Vi kollade runt lite i Lysekil. Var även inne i kyrkan som såg så jättestor ut på håll. Liten är den inte precis men i normal storlek när man kom intill


Har aldrig sett att man har haft café bord innan kyrkbänkarna börjar förut. Trevligt


I

Gick en bit utefter Stångehuvuds naturreservat


Bestämde att vi istället åker mot Kungshamn och Wiggersvik camping som ligger mellan Kungshamn och Hovenäset. Har har jag och Jan-Erik Hermansson campat under 60-talet när vi var 12-13 år och jag tillsammans med Lars Wedlin och Per-Åke Thyberg en midsommar när vi var 18-20 år. 


Då nästan bara tält i olika storlekar och mycket få husvagnar. Hur exklusivt som helst med husvagn då. Idag finns det knappt plats kvar på campingen för att tälta. Många campingstugor istället och just nu många husbilar. Känner visserligen igen mig men det är samtidigt annorlunda. Stranden som man badade ifrån är ex borta helt. Campingen som sådan är dock mycket fräsch. 

Vi tog en liten promenad. Det är Kungshamn man ser i fjärran


Vi åkte senare mot Smögen. Halvtrångt här även på eftersäsongen med vår lilla husbil. Kostar 40 kr / timme att parkera vilket vi avstod från. Hur trångt ska det då vara under högsäsongen..? Stannade på tillbakavägen vid brofästet mellan Kungshamn och Smögen


Köpte en stor påse färska räkor isom jag fick trycka i mig alldeles själv. Tereza var inte intresserad. De kostar just nu 199 kr kilot. Dyrt men någon gång då och då är OK. Killen på andra sidan disken på ICA tyckte att det är billigt. Normalt kostar de 100 kr mer per kilot. Berättade när jag frågade att nästan ingen av fiskarna numer har rättigheten kvar att sälja sin egen fisk eller annat de fångar. Det gjorde de ju under 60-talet och det gick att köpa fisk och räkor direkt etc på kajen...  

Mest minns jag den nyrökta hela makrillen. Köpte tom flera stycken för mina sparade veckopengar. Godare än godis....

Inga kommentarer: