tisdag 28 mars 2017

170315 Costa Rica - Dag # 16

Bokade bussresan till Lapaz waterfall Gardens via resebolaget Killroy redan hemma. Iordningställt och anpassat för att man ska få se så mycket som möjligt av Costa Ricas natur och djurliv på en begränsad och iordningställd yta. Blev lite bättre än vad jag trodde. Så fick jag i alla fall en bild på denna fjäril när den har vingarna utfällda


Fjärilshuset var ung som en liten gymnastiksal. Ett mycket stort rum att gå omkring i med många fjärilar. 


Fick inte använda blixten så det var inte så enkelt att få dem skarpa i det dämpade ljuset





 

Den stora tunneln med Costa Ricas grodor var intressant. 



Speciell natur just här men sina 3 vattenfall


En välbesökt och fint skött park. 


Det tar minst 2-3 timmar i vardera riktningen på dåliga vägar inkl tiden i köerna vid bron. Den åker runt och hämtar upp, personer kliver av och byter buss.. Vi som är kvar byter liten buss mot större buss och ett tag kändes det som jag inte riktigt vet vad som händer och vart vi egentligen är på väg. Det visar sig att guiden på den sista bussen pratar bra engelska och jag kunde få mer information. Träffade på en USA person på sista bussen som hörde att jag var svensk. Han berättar att han regelbundet är i Sverige och på Hisingen i Göteborg. Jobbar på Volvo lastvagnar....

På kvällen när jag är hemma på hotellet igen känner jag mig minst sagt mör efter dagens busstur. Inte heller helt frisk och jag bestämmer mig till slut för att inte åka på turen till vulkanen Arenal i morgon. Den ska ju ta 3-4 timmar enkel väg. En 10-12 timmars tur vilket innebär att jag är "hemma" sent på kvällen. Vet inte om köerna vid bron på 1-2 timmar i vardera riktningen ens är medräknade.

Det känns bara för mycket. Har förresten redan sett vulkanen fast på håll. Försöker ringa då det står att man har 24/7 öppet. Ingen svarar så jag drar iväg ett mail till arrangören och planerar att gå ut och passa på bussen när jag äter frukost tidigt på morgonen när den kommer för att hämta mig.


Inga kommentarer: