fredag 24 mars 2017

170307 Costa Rica - Dag # 08

Vi checkar ut igen och åker efter frukost mot låglandsregnskogen Selva Verde och Tirimbina reservatet. Fantastisk plats och bästa stället vi bor på under hela resan enl mig...
Koordinater 10.416578, -84.124322 


Jimmy och jag får rummen bredvid varandra. Vi får förmaningar att inte gå i mörkret vid hotellet utan ficklampa. Vi behöver lysa på de iordningställda gångvägarna så inget har krupit upp som vi kan trampa på. 


Här sitter fåglarna alldeles utanför dörren. Den rostnäbbade tukanen är den största på Costa Rica och den sitter i träden utanför.....


Vi besöker under eftermiddagen en privat hacienda där man under lång tid har matat in fåglar. De finns i stort antal runt omkring och är lite vana människor. Vi träffar på ägaren som kommer från USA och hans son. Man blir glad av att få se Halsbandsaraçari´n


Om lerfärgad trast är riktigt så är denna Costa Ricas nationalfågel. Det är dock inte helt enkelt att artbestämma dem från en bok och i de flesta fall är jag inte helt säker. 


"Talking to me..."


Brunbukig eufonia


Större kiskadi


Blågrå tangara


Har bläddrat fram och tillbaka men kan inte artbestämma denna vackra fågel. Uppdaterar senare om jag får hjälp


Nektar tangara


Halsbandsaraçari är för mig en riktig karaktärsfågel. Stor, färggrann, kaxig och "tar plats"


Kolibrierna är för svåra att särskilja. De kan också se helt annorlunda ut bara de vänder på sig. Fantastiskt kul att i alla fall få några bilder på dem. Tog många hundra på den här platsen


Det är ingen trevlig tanke när man hör att förr fångades och dödades dessa i stort antal för att deras fjäderdräkt skulle användas för att bl a utsmycka damhattar. En del arter blev enl uppgift tom utrotade och återfinns numer bara i "hattarna"


Det går att sitta länge och titta på dem. De kan tvärstanna i luften , hovra och flyga både bakåt och framåt. Hinner inte se men man både hör och känner att de kan flyga mycket tätt för att kolla vad man är


Fantastiskt fin och bra foto eftermiddag 

Hade innan köpt lättvättade kläder på fashion butiken Jula i Karlstad. Billiga men det visar sig dock att de inte funkar i värmen här. Svettig och kall på samma gång och jag behöver byta ofta. Köper och kompletterar allteftersom med vanliga bomulls t-shirts när jag kommer åt. 

Är därför lite kort med kläder men har med mig både tvättmedel och tvättlina. Tvättar upp lite och hänger upp. Det visade sig dock dag 2 att kläderna tyvärr inte torkar. Lämnar istället in dem och de kommer tillbaka både tvättade och torra samt tom prydligt strukna. 

Datorn krånglar också varje dag i den höga luftfuktigheten. Löste sig dock med lite normalt "feppel". Tog bl a ur och satte i batteriet i datorn. Har även med mig en extra disk som jag om datorn hade slutat fungera hade kunnat använda att kopiera bilderna till om jag hade fått låna en dator.

Det går knappt att tänka på vilka problem det ändå skulle bli. Några hade istället med sig flera SD kort som man bytte ut men det blir ju dyrare än en ny bärbar dator. Tog bilder i stort sett varje dag som behövde ung 100 GB lagring. Här hade jag i alla fall tänkt rätt. Hade kalkylerat med att jag skulle ta mellan 1000 och 1500 bilder varje dag. 


Inga kommentarer: