tisdag 21 mars 2017

170303 Costa Rica - Dag # 04

Vi tar oss från hotellet till själva nationalparken Monte Verde och vandrar omkring. Vi är inte ensamma här. Många turister men det är gott om plats. Behöver först betala en avgift i park receptionen innan vi får gå in. Träffar på en utlandssvensk i kön som tycker sig känna igen ärans och hjältarnas språk.... Fick se en smaragdtukanett.

Det finns många djur och insekter runt omkring. Vi såg denna spiny green lizard klättra på en trädstam. Vet inte om den har ett svenskt namn

Vi och ett antal andra vandrar nog fram och tillbaka i reservatet för att i första hand få se, höra och kanske tom kunna fotografera denna fågel. Huvudattraktionen och vi hör av andra att man har både hört och sett att den finns i närheten innan vi själva upptäcker den i ett träd. Praktquetzal hannen är onekligen speciell och fantastiskt vacker.

Honan fanns även hon i närheten. De verkar som tur är inte jätteoroliga av uppmärksamheten. Fota fåglar från marken upp mot trädkronorna med starkt bakgrundsljus är dock inte helt enkelt.

Kom ihåg från de bredvid att det var en gökart vi såg och efter lite googlande så fick jag fram att den benämns ekorrgök på svenska.

Så fick vi se och kunde fota en annan av resans huvudattraktioner. En motmot. Finns flera arter och denna ska kallas andinsk motmot.

Inte jätteskärrad av oss. Hoppade till och med ned på marken 10 meter framför och letade mat inför smattrande kameror.

Vi avslutar dagens besök i nationalparken vid kolibribuskarna. Inte helt enkelt att fota dem. De är så snabba att man först behöver lokalisera till vilken favoritgren de återvänder. Ställa in kameran på den och vänta tills de kommer tillbaka till samma plats. Många hundra oskarpa bilder innan i alla fall några sitter. De är för mig mycket svåra att artbestämma

Vi åt lunch och jag tog en bild på tallriken för jag var imponerad av att flera restauranger tar sig tiden och omaket att måla motiv på var och ens tallrik som man blir serverad.
Det som syns mellan 12.00-14.00 på tallrikskanten. Gick att äta naturligtvis

Vi besöker angränsade "Barnens regnskog" på eftermiddagen och även på kvällen. Får se mycket men bilderna blev så där och platsar kanske inte

Barnens regnskog har en intressant historia och tom svensk bakgrund. Kanske var det regnskogarna just vid Monte Verde där det hela började. Som ett svenskt skolprojekt! Lärare och elever var oroliga över att regnskogen försvann och man började samla in pengar för att kunna köpa in och bevara den. Läser på att idag är 4000 skolor i Sverige involverade i projektet samt även skolor i 43 andra länder. Får reda på att även flera kända världs artister och skådespelare privat har köpt upp mycket stora landområden i mellan och Sydamerika i  syfte att kunna bevara regnskogen som biotop.