måndag 8 augusti 2016

160808 Skagen

Under vår 4:e dag i Danmark så åkte vi mot västkusten. Vackert väder till en början. Det verkar vara en väldigt stor del av den här delen av landet som är uppodlat. Fantastiskt vackert med alla sädesfält. En hel del odlingar med majs också


Strax söder om Fjerritslev följde vi Limfjorden där vägen även var en damm. Bilden är mot västsidan där bl a kor betade en bit bort.


Stannade i Hanstholm. Vackert skådespel när havet ligger på. Det blåste säkert 10-20 sekundmeter. Tereza stannade i bilen,,,, Skrämde upp flera hundra fåglar som satt och kurade på stranden


Fascinerande vackert



Det fanns en pir som jag tog sikte på. Såg att jag inte kunde gå ut på den i det hårda vädret men försökte så gott jag kunde. Såg inte en jättevåg som kom.... Blev helt blöt om byxorna och skorna. När jag skulle gå tillbaka... va i helvete.. mobiltelefonen. Den hade jag tappat i villervallan. Men jag hittade den ganska snabbt och den fungerade - fungerar.  


Fortsatte väg 181 längs kusten. Mycket vackert! Skyltar med jämna mellanrum med badförbud. Skulle tro att baksuget är kraftigt här


På väg hem tog en liten färja till ön Mors. Sparade ganska många mil. Intressant att Limfjorden delar av Danmark. Den övre delen är egentligen helt separerad från fastlandet. Det visste jag inte eller om jag lärde mig det någon gång så var det borta. Fick reda på det av en dansk på boendet  


Vädret blev lite sämre på väg hem. Småregnade och ibland kom det en skur.... 
Tereza´s bild


Så här åkte vi i alla fall



Inga kommentarer: