torsdag 4 februari 2016

160201 Dag #22 Crato

Så skulle vi få se huvudattraktionen. Fågelarten Araripe Manakin finns bara här i detta område. Vi foten av bergen runtomkring Crato. Vi såg och kunde ta bilder både av honan och hanen. Detta är hanen. Han bjöd till lite extra genom att dels vända ryggen till samt också vrida på huvudet. Rakt framifrån ser man knappt det röda. 

Araripe Manakin Antilophia bokermanni


Bilden av kolibrin är inte tekniskt bra men tar med den ändå därför att det för mig är mycket speciellt och kul att kunna fota den utan arrangemang. De flyger mycket snabbt och rör sig fort runt blomman. Några enstaka sekunder och det är över. Ska man ta bilder av dessa behöver nog allt arrangeras genom att man ex ställer i ordning allt vid ett favoritställe, ev matar dem, Kameran nära på stativ och utrustning för att både fjärr-fokusera och fjärrutlösa med egna trynet långt ifrån. 

Just den här arten är vad jag förstår ändå en av de större. Planalto HermitPhaethornis pretrei


Dessa vackra stora blommor av olika slag som finns överallt




Vi åt lunch ännu en gång hemma hos Bob och hans familj. Bilen hade Bob kört hem till sig och lånebatteriet byttes till ett som Caio köpte i Crato. Behövde leta ett tag då batterier och andra prylar till en bil inte köps i vilken bensinstation som helst som vi är vana vid. Affär som bara sålde bilbatterier är det som gäller....


Det finns ung 1930 fågelarter i Brasilien. Såg och fotade 3 fågelarter idag på morgonen och det innebär att jag på bara två dagar med mina drygt 2000 bilder har fotat 90 arter av dessa.... Nittio är realiteten imponerande och det hade definitivt inte gått utan hjälp och guidning. Allt var dessutom mycket bra planerat och genomfört av dessa två kunniga personer som kan rekommenderas. Dessutom mycket trevligt på många sätt. Caio´s hemsida om någon vill ta kontakt. Det man kanske kan tänka på är att dessa två är ornitologer. Extremt intresserade och kunniga inom området. De kanske använder fotot mer för att dokumentera det man har sett. Att kunna komma riktigt nära för det tekniskt perfekta fotot är för dem inte huvudsyftet. Skulle jag göra om detta ska jag istället vilja ha mer kameratid till några få utvalda fåglar för att på så sätt kanske kunna komma dem närmare och ev få bättre bilder.

En annan erfarenhet är att ett 500 mm på FF är i kortaste laget för små fritt levande fåglar. Gäller hemma också naturligtvis men många av småfåglarna här är dessutom mindre än småfåglarna hemma. Endera längre tele till kameran eller mindre sensor till objektivet man har. Dessutom är det är långt till jul...

Här är en site som jag fick tips om. Fågelläten som man kan lyssna på och även ladda ned....

Vi åkte sammanlagt ca 140 mil i en Duster på stundtals mycket dåliga "vägar" och ibland även "off road". Intressant att det är en likadan bil som jag har beställt.... Mycket vanlig bilmodell i Brasilien. Används även av polisen såg jag. De tillverkas i landet för brasilianska marknaden med Renault som märkesnamn och det finns många fler modeller av dem här än jag kunde beställa hemma under märkesnamnet Dacia. En riktig tuffing verkar det vara...



Inga kommentarer: