onsdag 3 februari 2016

160131 Dag #21 Crato

På morgonen  04:30 lämnade vi hotellet  i Crato och åkte mot Brejinho för att kunna vara på plats när solljuset är som tidigast. Två tjejer ville att vi stannade och de frågade om lift till sjukhuset som låg nära... de hade åkt 4 personer på en motorcykel och kört på en åsna... Undrar om inte åsnan var den som körde.

På vägen mötte vi upp Jefferson Bob som har stor lokalkännedom av området. Så här glada såg vi ännu ut när vi kom fram och  hade ätit frukost från bagageluckan som Caio hade med sig.

Vi följde en stig in i "regnskogen" eller vad man nu kan kalla det. Har fått reda på att det finns flera sorters regnskog och man har olika namn på dem, Kanske ungefär som en som inte bor norrut har bara ett namn på snö medan vi har flera.... Såg många fåglar men mycket svårt att få en tillräckligt skarp bild. Vissa arter flyger heller inte omkring. De håller sig i snåren och på marken. Hade blixten med mig som ett alternativ till höga ISO tal och den behövdes verkligen.

Straight-billed WoodcreeperDendroplex picus

White-naped XenopsarisXenopsaris albinucha

White-winged SwallowTachycineta albiventer

Tog många många bilder på olika arter. Lite för snårigt och långt bort för att de ska platsa här... men har hur som både sett och hört dem. Vi gick tillbaka efter några timmar för att åka iväg på lunch. Bilen startade inte. Söndag och svårt att få tag på någon som kunde säga vad det var. Bara en som trodde det kunde vara batteriet även om mycket funkade.... Så här såg vi ut när man försökte komma på en lösning att komma härifrån. Vi var verkligen off...

Man hittade en stuga med ett äldre par där Tereza och jag kunde vänta. Vi blev bjudna på både kaffe och kokkosvatten. Hjälpte mannen att plocka ner några nötter. De berättade för Tereza att de har 12 barn... men ingen bor längre i området. Trevligt möte onekligen.

De bjöd mig att gå omkring på deras ägor och kolla hur det såg ut.
Bambuskog är alltid intressant att se

Det växer hur mycket olika sorters buskar, träd etc som helst

Det var lummigt och fint under deras mangoträd

Kokkosnötter som vi plockade ned

Såg denna fjäril och kunde komma någorlunda nära. Ser precis ut och betedde sig som våra blåvingar förutom färgerna...

Ingen mobiltäckning så Bob hade fått låna motorcykeln av mannen och hade åkt för att få tillgång till en fast telefon och kunna ringa till någon som kunde komma och hämta oss i hans bil. Dustern lämnades. Vi var bjudna på lunch hemma hos Bob, hans mamma, fru och syster som bor i Potengi. Mycket god mat och hur trevligt som helst

Efter lunch åkte vi vidare till egendomen Sitio Pau Preto som ägs av Bob's familj. Man hade tagit med sig två hängmattor till oss för att sättas upp vid husets veranda... Det är ingen som bor där för tillfället. Låg och slappade ett tag men kunde inte sova middag. Försökte med fjärilarna som flög omkring. De beter sig tyvärr annorlunda än det man är van vid. De stannar mindre än 1 sekund på varje blomma och det är nästan omöjligt att hinna med.

Vi åkte vidare till ett annat ställe som familjen hade där Tereza stannade en stund. Vi gick omkring och Caio och Bob lockade till sig olika arter

Small-billed Tinamou Crypturellus parvirostris är inte ovanlig men det är ovanligt att kunna ta bild på den då den mycket sällan ses på öppna ytor berättade man.

Caio behövde anlita taxi för att köra oss först till flygplatsen några mil utanför Crato för att hyra en bil. Ungefär 500 kr för en resa på ung 10 mil. Billigt! När vi hade fått hyrbilen så åkte vi till hotellet

Fotade 29 arter idag! Många på för långt avstånd och det föder lite tankar.... En överraskning är att så många fågelarter är så små eller tom mycket små. Som en halv eller ännu mindre av storleken som en talgoxe. En del är riktigt små utan att vara kolibrier.

Vid vår sena middag har vi fått reda på att man hade fått tipset att sätta in ett nytt batteri och pröva. Det var batteriet....