tisdag 12 januari 2016

160112 Dag #02 - Fortaleza

Vi är och kompletterings handlar mat etc under förmiddagen. Tisdagar är priserna lägre och man passar på. Tror inte att man ändrar skyltarna men man ger rabatt vid kassan. Letar efter frukten graviola som "mjölk" som är min favorit. Smakar som yogurt Men det finns ingen. Frukten finns dock. Kostar ung 20 kr/kg

Bananerna kostar ung 10 kr / kg. Billigare än i Sverige men prisskillnaden är bara förnamnet. Här finns många olika sorter. Finns en mycket liten banan, ung 1/3 av en "svensk" men smaken är flera gånger mer. Tereza berättar att den heter "prata". 


Papaya kostar mindre än 3 kr / kg. Å andra sidan är de ju tunga. Går inte att äta sig trött på dem



Har nyss ätit lunch på "Bom Sabor" som ligger på ca 10 min promenad från Tereza´s hus. Det är mycket vanligt med restauranger här och det fick också sin förklaring idag. Dessutom har nästan alla samma koncept. Man plockar på mat och sedan vägs tallriken och man betalar efter hur mycket man har lastat på.

Tereza och Roberto berättade att alla arbetsgivare är tvingade att "betala" för de anställdas lunch. Den ingår i deras lön. De får 25 kuponger i månaden som de kan använda. Lagen kom till för att alla ska kunna äta bra och kunna klara av sitt arbete. Därför finns det många privata restauranger i närheten av stora arbetsplatser bl a. Det är lätt att dra parallellen till Sverige och skolmatsreformen på 50-talet. Alla skolbarn skulle kunna få ett lagat mål mat oavsett hemförhållanden. Vet att jag under min första skoltermin i livet inte fick skolmat i Karlstad. När vi flyttade till Munkfors fick jag det. Mycket bra dessutom, lagad på plats i skolan i Mossängen....

Det var faktiskt hela 4 år sedan jag var här sist.... och det syns att staden har förändrats mycket. Det gamla Fortaleza byts successivt ut mot ett modernare. Man bygger alla hus nu med 20 våningar och en tunnel bane bygge pågår.  





Inga kommentarer: